کارشناس روس: راهبرد آمریکا در افغانستان برتری همیشگی منطقه ای است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۳۵
    کد خبر :105729

یلنا دونایوا کارشناس ارشد انستیتو خاورشناسی وابسته به آکادمی علوم روسیه با انتقاد از برتری جویی های آمریکا در عرصه بین المللی، گفت: هدف راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان، تامین برتری در منطقه است و نیروهای آمریکایی با تروریست ها مقابله نمی کنند.

دونایوا افزود: از زمانی که آمریکا پس از 11 سپتامبر سال 2001 به افغانستان لشکر کشی کرد، وضعیت در این کشور بهبود نیافته و هرج و مرج بسیاری از مناطق را فرا گرفته است.
وی گفت: القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد و تروریست های جدید و تازه نفس داعشی هم به آنها اضافه شده اند که عرصه را بر مردم افغان تنگ کرده است.
کارشناس روس تصریح کرد: امروز طالبان بسیاری از مناطق را کنترل می کنند و این واقعیت را نمی توان درک کرد که دهها هزار نظامی آمریکا و متحدان از سال ها پیش در افغانستان چه کرده اند و اکنون چه می کنند.
دونایوا گفت: اگر نیروهای غربی برای مبارزه با تروریست ها در افغانستان حضور دارند، چرا این گروهها همچنان فعالیت می کنند و در بسیاری از مناطق این کشور تقویت نیز شده اند.
وی ادامه داد: وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر هم در افغانستان بدتر شده و بر اساس داده های رسمی نسبت به زمان پیش از لشکرکشی آمریکا به این کشور تا 40 درصد افزایش یافته است. پرسش این است که چرا نیروهای آمریکایی و متحدان غربی از مبارزه با این پدیده خودداری و از پذیرفتن هر گونه مسئولیتی در این زمینه شانه خالی می کنند؟
کارشناس ارشد انستیتو شرقشناسی روسیه تاکید کرد: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل نیز از آمریکا در مورد نقض تعهدات مرتبط با افغانستان بازخواست نمی کند، زیرا مطابق قطعنامه این شورا واشنگتن باید در مورد اقدامات خود گزارش ارائه کند.
دونایوا در ادامه همچنین افزود: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز پیگیر بهبودی اوضاع نیست، بلکه می خواهد اهداف واشنگتن را در افغانستان پیش ببرد که وجه مشترکی با مبارزه علیه تروریست ها ندارد و فقط در پی حفظ حضور نظامی خود در این کشور است.
وی در پایان افزود: در چارچوب اجرای این راهبرد، واشنگتن برتری جویی مقابل چین، روسیه و ایران را که مخالفان سیاست های آمریکا هستند، دنبال می کند و همچنین می خواهد آسیای میانه را زیر نفوذ بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید