شاخص های فرد اصلح از دیدگاه فعالان اصلاح طلب و اصولگرای چهارمحال و بختیاری

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۲۷
    کد خبر :10503

انتخاب فرد اصلح در انتخابات همواره از اهمیت بسزایی برخوردار است و اکنون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، فعالان سیاسی 2 جریان اصولگرا و اصلاح طلب در چهارمحال و بختیاری دیدگاه های متفاوتی نسبت به این موضوع مطرح کردند.

حدود دو هفته دیگر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار می شود و نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان باید تلاش کنند براساس اصل شایسته سالاری، دانایی و توانایی خود را در معرض سنجش افکارعمومی قرار دهند، از این رو آنچه در این برهه اهمیت بالایی پیدا می کند، نوع انتخاب و گزینش فردی است که اصلح افراد باشد.
باید گفت در خصوص ملاک های انتخاب رئیس جمهوری، دیدگاه ها و نظرات متفاوتی وجود دارد و هریک از افراد و اقشار جامعه مطالبات و دغدغه های خود را ملاک انتخاب خود قرار می دهند، گرچه در این میان نظرات و مطالبات مشترک بسیاری هم ممکن است وجود داشته باشد.
شرکت در انتخابات حق قانونی شهروندان در نظام مردم سالاری دینی است، اما اگر در انتخاب مصادیق اشتباهی صورت گیرد این حق قانونی به درستی ادا نخواهد شد.
در این میان احزاب و جناح های سیاسی از جمله نهادهای اثرگذاری هستند که می توانند با معرفی مصادیق و بیان شاخص های فرد اصلح نقش مهمی در جهت دهی به انتخابات ایفا کنند، بگونه ای که رویه و نوع تبلیغات این نهادهای مدنی می تواند بر رای و نظر افرادی که خود را به هریک از این دیدگاه های سیاسی نزدیک می بینند، اثرگذار باشد.
در همین خصوص در میزگردهای جداگانه ای با حضور فعالان سیاسی جناح های اصولگرا و اصلاح طلب چهارمحال و بختیاری، ویژگی های فرد اصلح مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
فعالان سیاسی اصلاح طلب حاضر در میزگرد ایرنا شهرکرد معتقدند: شناخت نیازهای واقعی روز جامعه، عادی سازی روابط ایران با دنیا، گشایش بازارهای جهانی به روی کشور، توانایی رفع ریشه ای مشکلات، برخورداری از خرد و بینش بالا، صداقت، تلاش برای کمرنگ کردن سیاست های بازتوزیعی، برخورداری از کارنامه و سوابق اجرایی قابل قبول و بیان شفاف مشکلات از جمله ویژگی های فرد اصلح برای رسیدن به مسند ریاست جمهوری است.
* اصلح کسی است که بتواند به نیازهای واقعی امروز پاسخ دهد
دبیر حزب اعتدال و توسعه چهارمحال و بختیاری در میزگرد خبری ایرنا با اشاره به نقش احزاب سیاسی در شکل دهی افکارعمومی اظهار کرد: ارتقای فهم، آگاهی و فرهنگ سیاسی جامعه یکی از کارکردهای مهم احزاب بویژه در عرصه انتخابات است و احزاب می توانند با تبیین و تحلیل مسائل مردم را در انتخاب فرد اصلح یاری دهند.
سید نعیم امامی با بیان اینکه فرد اصلح در هر شرایط زمانی متفاوت است، افزود: نامزدهای حاضر در عرصه انتخابات از آنجا که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده اند، بی شک حداقل های لازم را برای تصدی گری پست ریاست جمهوری دارند اما آنچه فرد اصلح را از سایر نامزدها متمایز می کند این است که آن فرد واقعیت ها و نیازهای روز کشور را به خوبی بشناسد و برای آن برنامه مدون داشته باشد.
وی تصریح کرد: کشور ما در هر برهه زمانی نیازها و اولویت هایی دارد از همین رو باید دید نیاز امروز کشور چیست و متناسب با شرایط امروز چه کسی می تواند اصلح باشد.
* گشایش بازارهای جهانی به روی ایران نیاز امروز کشور
دبیر حزب اعتدال و توسعه چهارمحال و بختیاری با تاکید بر رفع ریشه ای مشکلات کشور خاطرنشان کرد: فرد اصلح کسی است که بتواند مشکلات کشور را به شکل بنیادین رفع کند به همین جهت می توان با بررسی شعارهای محوری هر یک از نامزدها بخوبی دریافت که آیا برنامه اساسی برای رفع مشکلات کشور دارند یا خیر؟
امامی، عادی سازی روابط ایران با کشورهای جهان را از اولویت های مهم امروز کشور دانست و گفت: در شرایط موجود مردم باید به کسی رای دهند که آن فرد بتواند بازارهای جهانی را به روی کشور بگشاید که این مهم با تداوم برجام و تکمیل دستاوردهای آن محقق می شود.

*کاندیدای اصلح باید اهل مشورت باشد
دبیر حزب اعتماد ملی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد خبری اظهار کرد: در قانون اساسی کشور شاخص های رئیس جمهور ذکر شده و طبیعی است که منتخب مردم باید دارای چنین ویژگی هایی باشد اما با این وجود شاخص های فرد اصلح از نگاه افراد متفاوت است و احزاب و تشکل های سیاسی در این رابطه دیدگاه های متفاوتی دارند.
حسن کریمیان ادامه داد: کسی که بتواند کشتی اجرایی کشور را به خوبی ناخدایی کند و آن را به سلامت در ساحل امن فرود آورد می تواند فرد شایسته ای برای اداره امور اجرایی کشور باشد.
وی با بیان اینکه فرد اصلح، عاقل است، تصریح کرد: فرد اصلح ضمن برخوداری از عقل و خرد بالا از نظر و دیدگاه عقلای کشور بویژه نخبگان علمی به خوبی بهره می گیرد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب صداقت در گفتار و عمل را از مهمترین ویژگی های فرد اصلح دانست و گفت: فرد اصلح مدیر، مدبر و از رجال سیاسی کشور است که سابقه مدیریتی قابل دفاعی از خود به برجای گذاشته است.

* کاندیدای اصلح دوراندیش است
عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در میزگرد ایرنا با بیان اینکه پاسخگویی به مطالبات مردم اصل تعیین کننده ای در عرصه انتخابات است، گفت: مطالبات مردم به 2 دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم بندی می شود که در عرصه انتخابات مردم بیشتر مطالبات کوتاه مدت خود را مدنظر قرار می دهند.
مجتبی شهریاری افزود: از زمانی که دولتهای مدرن شکل گرفتند با 6 بحران توزیع، هویت، مشروعیت، نفوذ، مشارکت و ادغام روبرو بوده اند که در دولتهای نفتی و رانتیر همانند ایرن بحران توزیع بحران غالب این کشورهاست.
وی تصریح کرد: در دولت های رانتیر گرایش زیادی به سمت سیاست های بازتوزیعی است به این نحو که در این جوامع منابع از جمله درآمدهای حاصل از نفت را در بین مردم تقسیم می کنند و به این ترتیب دولتها همواره با محدودیت منابع مواجه هستند.
شهریاری با بیان اینکه سیاست های بازتوزیعی نقش مخربی در توسعه یافتگی دولت های رانتیر دارد، افزود: در این حالت منابع کشور صرف توزیع در جامعه می شود در حالی که باید به توسعه کشور در درازمدت اختصاص یابد.
* فرد اصلح در جهت کمرنگ کردن سیاست های بازتوزیعی گام برمی دارد
این فعال سیاسی تصریح کرد: با این وجود مردم به اینگونه سیاست های بازتوزیعی اقبال بیشتری نشان می دهند و هر کس رئیس جمهور شود نمی تواند این سیاست ها را به طور بنیادین رفع کند اما فرد اصلح کسی است که بتواند با اعمال برنامه های درازمدت در کمرنگ کردن این سیاست ها نقش مهمی ایفا کند.
شهریاری افزود: سیاست های پوپولیستی خیانت به کشور است و در روند توسعه کشور اخلال ایجاد کرده و کار دولتهای آینده را دشوار می کند از این رو نامزدی که برنامه های پوپولیستی ارائه دهد شایسته تصدی گری ریاست جمهوری نیست.

* ضرورت بیان شفاف مشکلات و ارائه راهکارهای رفع آن
یک دانش آموخته دکترای علوم سیاسی نیز بیان شفاف مشکلات جامعه و ارائه راهکار برای رفع این مشکلات را از ویژگی های فرد اصلح دانست و گفت: مشکلات جامعه سرطانی هستند که باید ریشه ای درمان شوند و مردم باید هزینه تحمل آن را بدهند تا این جامعه رفته رفته سلامت خود را بازیابد.
فرزاد نعمتی با تاکید بر مشارکت هرچه بیشتر مردم در عرصه انتخابات، تصریح کرد: عدم مشارکت سیاسی سبب رکود جامعه می شود و در این صورت مردم هزینه های گزافی را باید پرداخت کنند.

*فعالان سیاسی اصولگرا نیز دیدگاه ها و نظرات خاص خود را در خصوص ویژگی های فرد اصلح برای تصدی گری مسند ریاست جمهوری مطرح کردند.
آنان شاخص هایی از جمله انقلابی بودن، ساده زیستی، پایبندی به استقلال کشور، حفظ ابهت کشور، استکبارستیزی، مبارزه با فساد، تحقق شعار ما می توانیم، خدامحوری و تکیه بر ظرفیت های داخلی و خود اتکایی را از مهمترین ویژگی های فرد اصلح دانستند.

* ساده زیستی اصلی ترین ویژگی فرد اصلح است
دبیر جامعه اسلامی مهندسین چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد خبری با بیان اینکه ساده زیستی مهمترین شاخص فرد اصلح است، افزود: فضیلت ساده زیستی به خوبی در وصیتنامه امام خمینی(ره) تبیین شده و ضروری است تا دولتمردان به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
احمد ایرج پور با اشاره به ناامنی منطقه بر ضرورت حفظ ابهت نظام در سطح بین الملل تاکید کرد و گفت: ناامن کردن منطقه از سوی استکبار هدفی جز شکستن ابهت نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد از همین رو رئیس جمهور باید کسی باشد که در برابر توطئه های دشمن تسلیم نشود.

* رئیس جمهور باید اهل مبارزه با فساد باشد
دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: شاید اصلی ترین چالش نظام در کنار چالش های اقتصادی و معیشتی مردم، چالش مبارزه با فساد است.
احمد شیرانی تک آبی افزود: فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری در اردیبهشت 1382 در خصوص مبارزه با فساد، تاکنون در کشور مغفول مانده و دولتها نتوانسته در این خصوص اقدام شایسته ای انجام دهند.
وی، تحقق شعار ‘ می توانیم و می شود’ را از مهمترین رسالت های فرد منتخب مردم دانست و گفت: دولتی می خواهیم که کارآمد باشد و’نمی شود و نمی توانیم’ را به ‘می توانیم و می شود’ تبدیل کند.
این فعال سیاسی اصولگرا، برنامه محوری را از دیگر ویژگی های فرد اصلح برشمرد و تصریح کرد: ایران کشوری با ظرفیت های بی نظیر و بی شمار نیازمند رئیس جمهوری است که بتواند از این پتانسیل ها به خوبی بهره گیری کند.
شیرانی تک آبی افزود: همچنین فرد اصلح کسی است که سیاست خارجی خود را مبتنی بر سه اصل حکمت، عزت و مصلحت قرار دهد.

* فرد اصلح خدامحور و خداجو است
عضو جبهه پایداری چهارمحال بختیاری نیز در این میزگرد خبری، خدامحوری را مهمترین ویژگی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: شاخص خدامحوری سبب می شود تا رئیس جمهور شجاع باشد، هدفش خدمت به مردم شود، دنبال ثروت و قدرت نرود، عوام فریبی نکند، با فساد و مبنای فساد مبارزه کند.
حجت الاسلام عبدالرضا یزدانی، پایبندی به اصول اسلام و انقلاب، برخورداری از روحیه انقلابی و جهادی، ساده زیستی، سلامت نفس، دین مداری، ارائه برنامه های مدون، اجرایی و میدانی، تکیه بر ظرفیت های داخلی و حفظ عزت نظام را از دیگر ویژگی های فرد اصلح برشمرد و خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید رقیب کارهای انجام نشده در کشور باشد و فرای مباحث سیاست زدگی عمل کند.

* فرد اصلح باید کاردان، کاردرست و کارآمد باشد
دبیر حزب موتلفه اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه فرد اصلح باید کاردان، کاردرست و کارآمد باشد، تصریح کرد: کاردان یعنی اینکه مدیر و مدبر در اداره امور کشور باشد، سیاستمدار باشد و برنامه های خود را بر محور خوداتکایی اجرا کند.
مراد کاظمی ادامه داد: ویژگی کاردرست بودن نیز به این معناست که فرد متعهد، سالم، صادق، ساده زیست، مردمی، متدین و به دور از اشرافی گری باشد و به قانون اساسی، اسلام و نظام، التزام عملی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: کارآمدی هم به این معناست که فرد منتخب باید توانمندی پیگیری و عملیاتی کردن اهداف و برنامه های خود را داشته باشد.

* رئیس جمهور ضمن پذیرش حق حاکمیت ولی فقیه باید اقبال مردمی را جذب کند
مرتضی سجادی، مسئول جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد خبری با تایید ویژگی هایی که اصولگرایان حاضر در این نشست عنوان کردند، افزود: در یک نظام اسلامی در زمان غیبت امام معصوم(ع)، حق حاکمیت از آنِ ولی فقیه است و کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود باید ضمن اینکه حق حاکمیت ولی فقیه را در عمل، رفتار و کردار بپذیرد باید بتواند اقبال مردمی را نیز به خود جذب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید