المانیتور:

ظریف و تیلرسون در آستانه شکستن تابویی که ترامپ پدید آورده است / چرا رو در رویی ظریف و تیلرسون یک فرصت طلایی است؟

    کد خبر :104996

بعد از ماه ها درگیری لفظی بر سر برجام، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا قرار است با محمدجواد ظریف رو در رو شود و پشت یک میز بنشیند. طرفین قرار است روز بیستم سپتامبر در نیویورک در سطح وزرا در جلسه کمیسیون مشترک برجام دیدار کنند.

به گزارش بازتاب سیاست ستیزه جویانه دولت ترامپ موجب پاسخی توام با مقاومت از سوی ایران شده که قابل پیش بینی بود. البته پرزیدنت روحانی قول داده است که ایران اغاز کننده نقض برجام نخواهد بود. اما در پس این درگیری لفظی میان دو کشور، تیلرسون خود به شخصه موجب خشم تهران شده است.

در ماه ژوئن، تیلرسون با حضور در کمیته روابط خارجی سنا موجب خشم تهران شد. او از تغییر حکومت در تهران سخن گفت.

تیلرسون همچنین گفته است که با ترامپ بر سر برخی مسائل از جمله برجام اختلاف نظر دارد.

با توجه به اینکه بیستم سپتامبر که موعد جلسه کمیسیون برجام است نزدیک است، واشنگتن به نظر در حال ارسال این پیام است که مواجهه و رودررویی ظریف و تیلرسون ابتکار وزارت خارجه امریکاست.

بلومبرگ روز سیزدهم سپتامبر به نقل از یک منبع گفت که امریکا از وزرای خارجه کشورهای دخیل در برجام خواسته است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشستی ترتریب دهند.

با این حال، این روایت از سوی روس ها و ایرانی ها رد شده است.

یک مقام ایرانی در گفتگو با المانیتور ضمن رد این خبر که تیلرسون و وزارت خارجه امریکا درخواست تشکیل جلسه برجام را داده اند، گفت: این جلسه در ابتدای امر توسط ایران برای بحث در مورد نقض برجام توسط امریکا درخواست شده بود، نه برعکس.

وی افزود: تصمیم به ارائه درخواست تشکیل جلسه در اخرین جلسه کمیسیون مشترک در وین مطرح شد.

لازم به ذکر است که کمیسیون مشترک در سطح معاونان وزیر در جولای گذشته در وین پاینتخت اتریش برگزار شد.

این نشست اهمیت سمبولیک بسیاری دارد چراکه این نخستین باری است که دیپلمات های امریکایی و ایرانی ارشد در دولت های جدید بایکدیگر دیدار می کنند. درحالیکه دیدارهای کری و ظریف در بین سال های 2013 تا 2015 به اتفاقی معمول بدل شده بود که دیگر تبدیل به تیتریک نمی شد، دیدرهای وزرای خارجه ایران و امریکا بار دیگر از سال 2017 به تابو تبدیل شده است.

بعلاوه و شاید مهمتر از آن، دیدار روز 20 سپتامبر فرصتی طلایی برای دو کشور در جهت خروج از فضای متشنج و کاهش تنش ها محسوب می شود.

این نست می تواند به ترامپ به این اجازه را دهد به پایگاه هوادارن خود بگوید در ظاهرا او به انچه اوباما نتوانست انجام دهد، عمل کرده و توانسته ایران را به خاطر انچه نقض برجام می داند به کمیسیون متشرک بکشاند. از سوی دیگر، دولت روحانی نیز می تواند بگوید که تعاملات سازنده اجماع پیشین بین الملی علیه ایران را شکسته است. بنابراین این بازی برد برد است.

پایبندی به برجام از طریق استفاده از فرصت ها برای تنش زدایی بوجود می آید. فرصت هایی که در آن فقط فضای برد – برد مطرح است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید