آدرس اشتباه قائم مقام وزیر راه درباره ممنوعیت فروش هواپیما به ایران

    کد خبر :104516

در حالی مجلس نمایندگان آمریکا ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری را به ایران تصویب کرده که قائم مقام وزیر راه به تشریح اثرات مثبت برجام پرداخته و در عین حال هیچ اشاره‌ای به موانع فاینانس خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس نکرده است.

چهارشنبه‌ گذشته مجلس نمایندگان آمریکا به متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران رأی داد که در صورت تصویب سنا و امضای دونالد ترامپ، فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به کشورمان ممنوع می‌شود.

یک رسانه آمریکایی دراین‌باره نوشت: متمم‌های منع فروش هواپیماهای مسافربری مانع استفاده از منابع مالی برای صدور مجوز انتقال پول و همچنین صدور مجوز فروش هواپیما از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری می‌شود.

پیتر روسکام نماینده جمهوری‌خواه آمریکا که متمم‌ها را ارائه کرده با این ادعا که ایران از هواپیماهای تجاری برای حمایت از بشار اسد استفاده می‌کند، خواستار جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری شده است.

این در حالی است که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان در مورد متمم‌های مذکور هشدار داده‌اند. وب‌سایت هیل به‌نقل از بلومناور از نمایندگان دموکرات گفته است: «این مصوبه بدون دلیل مناسبی شرکت‌های آمریکایی را هدف جریمه‌شدن قرار می‌دهد و به توافق اتمی ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی، ضربه می‌زند. پایبندی به تعهدات آمریکا در ارتباط با توافق اتمی مهم است. توافق اتمی با ایران از نقاط روشن در رخدادهای منطقه است.»

در حالی انتظار می‌رود به دلیل خلف وعده‌های متعدد برای تامین منابع مالی خرید هواپیماها مسئولان وزارت راه و شهرسازی نسبت به موانع موجود در این زمینه شفاف‌سازی کنند که قائم مقام آخوندی به تشریح “اثرات مثبت” برجام پرداخته بدون آن‌که اشاره‌ای به درجا زدن یکی از اثرات روند خرید هواپیماهای آمریکایی و فرانسوی اشاره کند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فخریه کاشان نوشته است: فاینانس 150 میلیون دلاری و سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری هندی‌ها در چابهار، فاینانس 2.7 میلیارد یورویی برقی سازی راه‌آهن تهران-مشهد، ورود رادار و… از جمله اثرات برجام بوده است.

وی افزود: با وجود تمام مشکلات پیش پای ایران خوشبختانه توانسته‌ایم در بخش‌های مختلف حمل و نقل از ظرفیت‌های برجام استفاده قابل قبولی داشته باشیم و این به معنای آن است که ایران در کنار توجه به صنعت هوایی، دیگر بخش‌های حمل و نقل خود را با قدرت به سمت اهداف در نظر گرفته شده حرکت داده و می‌توان به نتیجه بخش شدن بسیاری از آنها در آینده نزدیک امیدوار بود.

به گزارش تسنیم، یکی از موانع ورود هواپیماهای خریداری شده توسط هما، منابع مالی است که علی رغم وعده‌های متعدد وزیر راه و چند مسئول و مقام ذی‌ربط هنوز برطرف نشده است.

طبق اظهارات مسئولان وزارت راه پول هواپیماهای خریداری شده توسط ایران بدون کمک دولت و به صورت اقساط پرداخت می‌شود. البته تا اینجای کار منابع مالی چند فروند هواپیمای ایرباس و ای تی آر وارد شده از محل 350 میلیون دلار صندوق توسعه ملی تامین شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید