رییس مرکز تحقیقات سرطان شهید بهشتی: آفلاتوکسین نان خشک، سرطانزا نیست

    کد خبر :104302

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه آفلاتوکسین موجود در نان های خشک هیچ مشکلی برای سلامتی مصرف کنندگان ایجاد نمی کند، گفت: آفلاتوکسین در حد موجود در نان های خشک، نمی تواند عاملی برای ابتلا یا شیوع سرطان باشد.

آفلاتوکسین نوعی قارچ محسوب می شود که سم آن می تواند براثر رطوبت در همه مواد غذایی به خصوص غلات و محصولات نان ایجاد شود. گفته می شود این سم سرطانزا است.
موضوع سرطان زا بودن نان خشک به دلیل وجود سم آفلاتوکسین چند روزی است که در فضای مجازی منتشر شده و ذهن مردم را مشوش کرده است.
در شبکه های اجتماعی آمده است آفلاتوکسینی که در نان خشک در اثر رطوبت ایجاد می شود، سرطان زا است و
مصرف آن توسط دام می تواند این سم را به انسان منتقل کند و عاملی برای ابتلای انسان ها به سرطان باشد.
دکتر محمداسماعیل اکبری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هرچند در نان های خشک، سم آفلاتوکسین وجود دارد اما مقدار آن در حد مجاز بوده و این مقدار نمی تواند سلامت مردم را تهدید یا عاملی برای بروز سرطان ها باشد.
وی تاکید کرد که دوز سم آفلاتوکسین باید بیشتر از حد مجاز یا در حد دوز بیماری زا باشد تا بتواند به حیوان سرایت کرده و عاملی برای ابتلا به سرطان به انسان باشد که مطالعات انجام شده این موضوع را تائید نکرده است.
اکبری ضمن تایید سرطان زا بودن آفلاتوکسین، اظهار کرد: دوز این ماده در نان های خشک در حدی نیست که عاملی برای ایجاد سرطان باشد.
وی ادامه داد که بر اساس طرح تحقیقاتی که در چند سال پیش در این زمینه انجام گرفته، ثابت شده است که آفلاتوکسین موجود در نان خشک هیچ مشکلی برای انسان ندارد.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: به همین دلیل از جمع آوری نان های خشک دفاع کردم و این دفاع دارای پشتوانه علمی است.
وی افزود: جمع آوری نمونه های نان خشک از مکان هایی مانند درب منازل، نانوایی ها، کیسه های جمع آوری کنندگان نان، انبارهای جمع آوری و نیز مکان تبدیل نان به غذای حیوان، در قالب این تحقیق انجام و مشخص شد که نان های خشک نمی توانند عامل بروز سرطان در انسان باشند.
اکبری میزان سم آفلاتوکسین در محصولات غذایی را به سه دسته خطرآفرین، کم خطر و ایمن و قابل قبول تقسیم بندی کرد و گفت: آفلاتوکسین می تواند در همه مواد غذایی که مرطوب می شوند، رشد کند و به همین دلیل محصولات غذایی بر اساس این شاخص بین المللی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید