مبارزه با تروریسم دستاویز مناسبی برای نقض حقوق بشر علیه مسلمان میانمار است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۵۰
    کد خبر :104125

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن اقدامات جنایت‎کارانه در میانمار، اعلام کرد: مبارزه با تروریسم دستاویز مناسبی برای اسلام هراسی و نقض حقوق بشر علیه مسلمان میانمار است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بیش از یک سال است که از حادثه پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار می‏گذرد و طی یک ماه اخیر فشارهای وارده در قالب سوزاندن کشتزارها، ویران‏سازی روستاها و تشدید روند کشتار آنها برای واداشتن ‏شان به کوچ اجباری به دیگر کشورها شتاب بیشتری گرفته ‏است.
این بیانیه اضافه می کند: در هنگامه‏ای که افکار عمومی جهانی علیه این جنایات همداستان شده، رهبر این کشور که خود برنده جایزه صلح نوبل به دلیل اقدامات صلح‌طلبانه‌ است، در واکنش به انفعال حکومت در برخورد با این اقدامات، مسلمانان را تروریست می‏خواند و اسناد جنایات علیه مسلمانان توسط ارتش و نیروهای امنیتی را «شواهد دروغین و ساختگی» می‏داند.
در این بیانیه به خاستگاه چنین موضع‏گیری‏ها و اقدامات جنایت‏کارانه‏ در چند حوزه اشاره و آمده است : خاستگاه اول این جنایت ها به رویکرد همانندسازانه و نژادپرستانه اکثریت بودایی و پشتیبانی راهبان افراط‏گرای حامی نظامیان سرکوب‎گر بر می‏گردد که از طریق نفی مسلمانان در قالب پاکسازی قومی به این اقدام مشروعیت می بخشند.
بر اساس اعلام این بیانیه، بهره‏گیری نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور از «اسلام‏ هراسی حاکم بر گفتمان امنیتی جهان» در قالب مبارزه با «تروریسم اسلامی» که دستاویز مناسبی برای توجیه نقض فاحش حقوق بشر علیه اقلیت مسلمان در اختیار آنها قرار داده است، دلیل دوم موضع گیری رهبر میانمار اعلام می شود.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در این بیانیه می افزاید: از دیگر سو، با به پایان رسیدن حیات ژئوپلیتیک داعش در جنوب غرب آسیا بهانه سرکوب از آنها گرفته می‎شود چنانچه امروز نتوانند کار اقلیت مسلمان روهینگیا را در قالب پاکسازی قومی و آوارگی آنها یک‏سره کنند، معلوم نیست در آینده چنین فرصت جنایات‏باری را دوباره بیابند.
در پایان این بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه با محکوم کردن این اقدامات جنایت‎کارانه که آن را مصداق آشکار قتل‏ عام و نسل ‌کشی می‎داند از همه کشورهای هم‏پیمان میانمار به ویژه روسیه، چین و هند، مجامع مؤثر بین‏المللی، نهادهای فعال در امور بشر دوستانه، کشورهای اسلامی به ویژه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‏خواهد تا با آنچه در توان حقوقی و دیپلماتیک خود دارند، مانع از تدوام این مصیب و جنایات علیه ستم‏ دیدگانی شوند که جرم ‎شان مسلمان بودن است و بر احقاق حقوق پایمال شده آنها اصرار ورزند و عاملان و آمران این جنایات و فجایع را رسوا کنند.
بر اثر خشونت های هفته های گذشته در میانمار تاکنون صدها نفر کشته و ده ها هزار نفر نیز آواره شده اند.
گروهی مسلح که این حملات را آغاز کرد خود را ارتش رستگاری روهینگایی آراکان (راخین) می نامند.
حملات بودایی های تندرو به اقلیت مسلمان و نژادی روهینگیا از دهه های پیش آغاز شده و در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید