جهانگیری:مجلس در تصویب برخی لوایح تسریع کند/نگرانی از ایجاد مشکل برای دانشجویان فعال در ستادهای روحانی

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۳۹
    کد خبر :104116

معاون اول رییس جمهوری روز پنجشنبه از طولانی شدن زمان رسیدگی به برخی لوایح ارایه شده از سوی دولت در مجلس انتقاد کرد و خواستار تسریع در تصویب آنها شد.

اسحاق جهانگیری در نخستین همایش ملی جوانان، توسعه و تعالی ایران در کتابخانه ملی افزود: دولت لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده اما مجلس در رسیدگی به این موضوع سرعت لازم را ندارد.
وی همچنین به ارائه شدن لوایح ایجاد مناطق آزاد در جاسک اشاره کرد و گفت: این لوایح نیز همچنان در مجلس شورای اسلامی معطل مانده است.
معاول اول رییس جمهوری گفت: چنانچه به هر دلیلی لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسید و یا همچنان در بلاتکلیفی باقی بماند، رییس جمهوری مصمم است شورای مشورتی از جوانان تشکیل دهد تا این شورا بتواند به مسایل و مشکلات جوانان رسیدگی کند.
جهانگیری ادامه داد: معاون اول رییس جمهوری هم پیگیر آن است تا هر چقدر لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان در مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف بماند، شورای مشورتی جوانان کار خود را ادامه دهد.

** دانشجویان برای فعالیت سیاسی نباید دچار مشکل شوند

وی درباره نگرانی های دانشجویان از برخورد با آنان نیز گفت: نباید دانشجویان کشور با هزینه هایی که برای فعالیت سیاسی – فرهنگی می دهند، با مشکل مواجه شوند
جهانگیری حیات سیاسی کشور را وابسته به فعالیت دانشجویان دانست و ادامه داد: هر اقدامی که منجر به اعمال محدودیت برای دانشجویان شود جامعه را از نشاط و پویایی دور خواهد کرد و آن را مبتلا به ناامیدی می کند.
معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر به آینده کشور نگاه می کنیم باید جامعه و دانشگاه در آن امید وار و پویا باشد.
وی به همه مدیران دانشگاه ها توصیه کرد: شجاعانه از دانشجویانی که فعالیت سیاسی – فرهنگی می کنند، حمایت کنند و آنها را تنها نگذارند.
جهانگیری یکی از مهم ترین دلایل معرفی نشدن وزیر علوم را نبود فردی که بتواند سکان اداره وزارت علوم را به دست بگیرد، ندانست و افزود: مهترین دلیل اصرار بر معرفی کردن فردی است که بتواند دغدغه ها و مطالبات دانشجویان را برطرف کرده و اجازه ندهد فضای دانشگاه ها دچار یاس و ناامیدی شود.

** نگرانی از ایجاد مشکل برای دانشجویان فعال در ستادهای روحانی

معاون اول ایجاد مشکل برای دانشجویانی را که فعالیت سیاسی کرده و یا در ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی فعال بودند، نگران کننده خواند و بر پیگیری وضعیت آنان از سوی رئیس جمهور تاکید کرد.
جهانگیری بر ورود جوانان به بخش های عمومی و خصوصی و نهادهای مدنی تاکید کرد و گفت: باید زیرساخت های لازم برای ورود جوانان به این بخش ها از سوی دولت فراهم شود.
وی همچنین خواستار کنار گذاشته شدن تبعیض های قومیتی و جنسیتی در بدنه دولت شد و گفت: باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون هرم مدیریتی کشور تا حدودی گرفتار پیری شده است به راهکارهایی که برای برطرف شدن آن وجود دارد، اشاره کرد و گفت:عده ای معتقدند یکی از راهکارها کنار گذاشتن کامل پیران است در حالی که باید ترکیبی از جوانان و صاحبان تجربه ایجاد کرد تا روند توسعه کشور سرعت گیرد.
جهانگیری در ادامه خواستار خروج دستگاه های دولتی از وضعیت فعلی شد و بر بکار گیری ظرفیت جوانان در پست های مدیریتی تاکید کرد.
معاون اول رئیس جمهور به برگزاری شورای اداری کشور در روزهای اخیر اشاره کرد و ادامه داد: کم کردن سن مدیریت کشور به میزان هشت سال یکی از تصمیماتی بود که در جهت استفاده از ظرفیت جوانان در این جلسه گرفته شد.
وی گفت: براین اساس مقرر است بزودی مدیران جوانان بیشتری جذب بدنه مدیریتی کشور شوند.

** اختصاص 30 درصدی پست مدیریتی به زنان

جهانگیری از اختصاص سهمیه 30 درصدی مدیریت زنان خبر داد و خاطرنشان کرد : مقرر است همه وزرا دو معاون زیر 45 سال و یک مدیر زن و همچنین مدیرانی از قومیت های مختلف تعیین کنند.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دستاوردهای بی بدیل انتخابات گذشته را افزایش امید و اعتماد در جامعه دانست که سبب رشد سرمایه اجتماعی کشور شده است .
وی گفت: امید است با این سرمایه اجتماعی بتوان بسیاری از مطالبات و وعده های داده شده را تحقق بخشید.
در ادامه این مراسم سید فرید موسوی رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی گفت : باید فضا را برای حضور جوانان در سیاست فراهم کنیم.
وی بر گسترش نگاه جوانگرایی تاکید کرد و افزود:این فعالیت‌ها باید ساختارمند رقم بخورد.
موسوی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: جوانان پیام امید را در سال‌های اخیر به خانه‌های مردم بردند. خلاقیت جوانان امروز می‌تواند در اختیار مدیران قرار گیرد. به جز انقلاب خودمان هیچ انقلابی را در سده اخیر مبتنی بر تلاش جوانان نمی‌بینیم ؛ امروز هم لازم است فضا برای حضور جوانان باز شود.
اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی هم در این همایش گفت:خلاقیت، پویایی و انرژی جوانان منشا سازندگی و رشد جامعه است . بخشی از این ظرفیت را دولت و بخشی را خود جوانان باید مهیا کنند.
وی افزود: این توان در اختیار دولت و حاکمیت است که برای جوانان ظرفیت ایجاد کند اگر این کار را نکرد، مصداق کم فروشی است و در ادامه هم جوانانی که شرایطی داشتند که به شکوفایی برسند، اگر از این ظرفیت بهره نبرند کم فروشی کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید