نفت چاله قابلیت تبدیل شدن به مرکز صادراتی خودروهای ایرانی را داراست/خودروهای ایرانی باکیفیت هستند

    کد خبر :103945

رئیس شرکت آذرماش گفت: سایت در حال ساخت نفت چاله جمهوری آذربایجان که چندین مدل محصولات ایران خودرو در آن مونتاژ خواهد شد، قابلیت تبدیل شدن به مرکزی برای صادرات این خودروها به روسیه، اوکراین، قفقاز شمالی و حتی ترکمنستان و تاجیکستان را داراست.

«امین آخوندف» – Emin F. Axuundov- روز پنجشنبه در حاشیه نمایشگاه اکسپوی 2017 باکو در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اکنون نماینده انحصاری واردات محصولات ایران خودرو به جمهوری آذربایجان، شرکت «آزیوروکار» است، اما با ساخت و راه اندازی سایت «نفت چاله» که به مونتاژ برخی خودروهای این گروه خواهد پرداخت، شرکت آذرماش شریک تجاری نخست ایران خودرو خواهد شد.
به گفته وی، آذرماش شرکتی است که به صورت جوینت ونچر (همکاری مشترک) با طرف ایرانی تشکیل شده و مطابق توافقات انجام شده 75 درصد سهم آن (شامل تهیه زمین، ساخت کارخانه و …) با طرف آذربایجانی و 25 درصد باقی مانده (شامل تامین تجهیزات و ماشین آلات) با طرف ایرانی است.
آخوندف ادامه داد: مقرر است قطعات به صورت منفصله (CKD) از ایران وارد جمهوری آذربایجان شده و در شرکت یاد شده مونتاژ شود؛ این پروژه عظیم در 2 فاز تعریف شده که در مرحله نخست اشتغال بکار مستقیم 300 نفر را به دنبال خواهد داشت.
رئیس شرکت آذرماش اظهار داشت: ظرفیت اسمی این کارخانه تولید سالیانه 10 هزار دستگاه خودروی سواری است، اما در فاز نخست سالیانه پنج تا 6 هزار دستگاه سواری سمند، سورن، رانا و دنا در این سایت تولید خواهد شد.
وی با اشاره به نمایشگاه اکسپوی 2017 باکو که خودروهای جدید این خودروساز ایرانی از جمله دناپلاس، تندرپلاس، پژو 207i، رانا و سورن ELX در آن به نمایش در آمده، خاطر نشان کرد: رغبت خوبی را در بین بازدیدکنندگان برای خرید این خودروها مشاهده کردم و در صورت اطمینان از کشش پذیری آنها در آینده برای تولید شان در این سایت برنامه ریزی خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی جمهوری آذربایجان در ادامه با اشاره به در پیش گرفتن سیاست «اقتصاد صادرات محور» از سوی دولت آذربایجان، تصریح کرد: معتقدم شرکت آذرماش می تواند بسرعت به هاب صادرکننده خودروهای گروه ایران خودرو به کشورهای منطقه و حتی هاب خدمات لجستیک آنها تبدیل شود.
وی، دلیل این ادعای خود را وجود پیشنهاداتی از کشور اوکراین برای خرید خودروهای ایرانی، همچنین برنامه ریزی این شرکت برای صادرات به روسیه و قفقاز شمالی عنوان کرد و گفت: حتی مذاکره هایی برای صادرات این خودروها به تاجیکستان و ترکمنستان در دستور کار است.

** مشکلات بانکی

آخوندف در ادامه با اشاره به برخی مشکلات کار با شرکت های ایرانی از جمله مشکلات بانکی، تصریح کرد: اراده روسای جمهوری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط است.
وی اضافه کرد: با توجه به روابط حسنه دو کشور و فعالیت های کمیسیون مشترک، همچنین همکاری های بین بانک های مرکزی طرفین، مشکلات بانکی به تدریج برطرف خواهد شد.
رئیس شرکت آذرماش خاطرنشان کرد: در سال های آینده احتمال دارد دو کشور با استفاده از ریال و منات -واحد پولی جمهوری آذربایجان- به داد و ستد بپردازند که می تواند به عنوان راهکاری برای رفع تحریم های بانکی علیه ایران مطرح باشد».

** محصولات ایران خودرو، محبوب آذری ها

آخوندف در ادامه افزود: از سال 2012 میلادی با آشنایی با محصولات گروه ایران خودرو و پس از امکان سنجی کشش محصولات تولیدی این خودروساز ایرانی در جمهوری آذربایجان، نسبت به واردات خودروهای کلاس اکونومیک آن اقدام کردم.
وی که پیش از آن نمایندگی رسمی واردات برخی شرکت های خودرویی مهم از جمله دوو و برخی شرکت های روسی، همچنین گروه سایپای ایران را بر عهده داشت و نسبت به واردات و توزیع آنها اقدام می کرد، تصریح کرد: از سال 2012 تاکنون در مجموع بیش از چهار هزار خودرو از دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو واردات داشته است و سایپا 131 و 132، وانت پراید و ال- 90 از گروه سایپا و رانا، سمند، سورن و پژو پارس از گروه ایران خودرو، خودروهای وارداتی از ایران به جمهوری آذربایجان بوده است.
آخوندف، کیفیت اتومبیل های گروه ایران خودرو را در مقایسه با قیمت های آنها بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: مطمئنم در سال های آینده و با ارتقای کیفی این خودروها، رغبت بیشتری در بین شهروندان جمهوری آذربایجان برای خرید آنها بوجود خواهد آمد.
وی تصریح کرد: دنا، سورن و رانای گروه ایران خودرو به ترتیب از بیشترین بازارپسندی در بین مشریان آذری برخوردار است.
این فعال بخش خصوصی آذربایجانی در ادامه خاطر نشان کرد: ساده بودن، دسترسی بسیار خوب به قطعات و لوازم یدکی و برخورداری از گارانتی، سه عامل اصلی گرایش مردم جمهوری آذربایجان به خودروهای ایرانی است؛ در حالی که برندهای دست دوم و کارکرده اروپایی، آسیایی و آمریکایی که در سطح خیابان ها و جاده های آذربایجان تردد می کنند فاقد گارانتی بوده و از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار نیستند.

** استاندارد بالای خودروهای ایرانی در جمهوری آذربایجان

وی ادامه داد: اخیرا قانونی در جمهوری آذربایجان به تصویب رسیده که بر مبنای آن فقط خودروهای با استاندارد یورو 4 می توانند وارد این کشور شوند، اما خودروهای با این استاندارد گران هستند. این در حالی است که برخی خودروهای ایرانی حتی استاندارد یورو 5 را دارا هستند.
آخوندف همچنین با اشاره به نزدیکی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان یادآور شد: همین موضوع سبب می شود تا قیمت خودروی صفر و نوی ایرانی بسیار به صرفه تر از خودروهای سایر کشورها تمام شود.
وی تاکید کرد: در یک کلام، محصولات ایران خودرو به نسبت کیفیت خود از قیمت مناسبی برخوردارند؛ موضوعی که در تجارت امروز بسیار مهم بوده و باید رعایت شود.
نمایشگاه بین المللی صنعت CASPINDEXPO و نمایشگاه بین المللی ساختمان به طور همزمان از 22 تا 24 شهریور ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
این نمایشگاه در فضایی به مساحت هشت هزار متر مربع در دو سالن در مرکز نمایشگاهی باکو اکسپو سنتر در حال برگزاری است.
در مجموع 52 شرکت شامل 20 شرکت ایرانی و 32 شرکت خارجی از 15 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرده اند و همچنین 110 نفر تاجر و فعال بازرگانی خارجی تاکنون برای حضور در همایش (بیزینس فروم) این رویداد در باکو حاضر شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید