یک قدم تا جنگ / رهبر کره شمالی وضعیت قرمز اعلام کرد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ ۹:۵۵
    کد خبر :103766

رهبر کره‌شمالی با اعلام شرایط ‌شبه جنگی‌، این کشور را در وضعیت قرمز قرار داد. این اقدام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، باعث گیج شدن شهروندان این کشور منزوی شده است چرا که پس از اطلاعیه وی مبنی بر قرار داشتن کشور در وضعیت قرمز، فرمان دیگری از جانب حکومت این کشور صادر نشده‌ است.
به گزارش بازتاب روزنامه بهار با این مقدمه نوشت : بر اساس طبقه‌بندی‌های تعریف شده در سیستم امنیتی کره‌شمالی، وضعیت ‌شبه جنگی‌ تنها یک پله پایین‌تر از وضعیت ‌جنگی‌ قرار دارد و همه شهروندان کشور را ملزم می‌کند تا اقدامات ویژه را جهت آمادگی برای جنگ از جمله تهیه سلاح‌های جنگی و رفتن به پناهگاه‌ها در صورت حمله هسته‌ای، انجام دهند.اما با گذشت یک هفته از اظهارات کیم جونگ اون درباره این وضعیت امنیتی، براساس گزارش‌ها زندگی در کره‌شمالی با شرایط طبیعی ادامه دارد.

یک منبع خبری از استان ریانگانگ به یک وبسایت خبری در کره‌جنوبی گفت: مردم گیج شده بودند زیرا با وجود اعلام وضعیت ‌شبه جنگی‌ از سوی فرمانده ارشد کره‌شمالی در اوایل هفته گذشته، هیچ آموزش و تمرین جنگی به خصوصی صورت نگرفته است. این موضوع باعث شد تا بعضی از شهروندان تصور کنند این اقدام برای تحریک گسترده مردم صورت گرفته بود. با اینکه پس از اعلام وضعیت نیمه جنگی به مردم دستور داده شده بود تا همان‌جایی که هستند بمانند و همیشه هوشیار باشند، با این حال چیزی غیر عادی رخ نداد.ششمین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی که در سوم سپتامبر صورت گرفت، کیم جونگ اون را در معرض واکنش‌های کشورهای مختلف جهان برای محکوم کردن این اقدام قرار داد.تجدید تهدید امنیتی کره‌شمالی می‌تواند هشداری از طرف کیم برای تحریک بیش از پیش جهان به سوی جنگی تمام عیار باشد.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند با تشدید احساس خطر از تهدیدهای خارجی، آشفتگی مردم این کشور را درباره علاقه شدید کیم به پیگیری ظرفیت‌های هسته‌ای، التیام ببخشد.

تصویب قطعنامه تحریم کره‌شمالی

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب این قطعنامه که پیش‌نویس آن از سوی آمریکا پیشنهاد شده بود، با اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ موافقت کرد.نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در این باره گفت: هر اندازه تحریم‌های قوی‌تری علیه کره‌شمالی اعمال کنیم، دست بالاتری در تحقق راهکار سیاسی خواهیم داشت. تحریم‌های جدید عرصه را بر پیونگ‌یانگ تنگ‌تر نموده و محدودیت‌هایی شدید برای صادرات و واردات این کشور ایجاد می‌کند.

این در حالی است که کره‌شمالی پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، اگر پیشنهاد مورد نظر واشنگتن برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه پیونگ‌یانگ در جلسه شورای امنیت تصویب شود، ایالات متحده بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.البته دیپلمات‌ها گفته‌اند که آمریکا پیش‌نویس اصلاح شده قطعنامه‌ تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی را ارائه داده است. این اصلاحیه برای جلب موافقت روسیه و چین از قطعنامه تحریم‌ها صورت گرفته است. به گفته دیپلمات‌ها در قطعنامه جدید بخش‌های سخت ملایم‌تر شده و بخش مربوط به تحریم‌های فلج کننده نفتی کره‌شمالی کمتر شده است. گفته می‌شود که آمریکا از جمله خواهان منع کامل واردات نفتی کره‌شمالی و انسداد دارایی‌ها و منع سفرهای خارجی کیم جونگ اون بود که در قطعنامه تصویب شده به آن اشاره‌ای نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید