کارشناسان حوزه بین الملل: سران میانمار محاکمه شوند/ سکوت مجامع بین المللی پذیرفتنی نیست

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۸:۲۱
    کد خبر :103606

شخصیت ها، مقامات و کارشناسان حوزه بین الملل و مسایل استراتژیک در واکنش به فجایع میانمار با تاکید بر ضرورت محاکمه سران میانمار، از سکوت مجامع بین المللی در قبال فجایعی که علیه مسلمانان روهینیگا در این کشور رخ می دهد، به شدت انتقاد کردند.

شدت نسل کشی در میانمار در حدی است که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این موضوع در جلسه درس خارج فقه واکنش نشان دادند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه شنبه در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به حوادث فاجعه‌آمیز میانمار، از سکوت و بی‌عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال این فجایع به‌شدت انتقاد کردند و راه حل این قضیه را اقدام عملی کشورهای مسلمان و فشار سیاسی و اقتصادی به دولت بی‌رحم میانمار دانستند.
به گزارش ایرنا، طبق گزارش های منتشر شده، در هفته های اخیر بر اثر حمله ارتش و بودایی های افراطی به مسلمانان روهینگیایی در میانمار، دستکم یک هزار نفر کشته شده اند. گفته می ‌شود در این مدت بیش از 60 هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی میانمار و بودایی های تندرو به آتش کشیده شده است. همچنین تاکنون بیش از 300 هزار نفر از این مسلمانان آواره شده اند.
معاون مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عملکرد سازمان همکاری اسلامی درخصوص کشتار مسلمانان در میانمار را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بحث بر سر کشورهای اسلامی است که با وجود تفرقه بین آنها باید از منافع مسلمانان میانمار دفاع کنند.
محسن روحی صفت در خصوص وظیفه کشورهای اسلامی نسبت به فجایع اخیر در میانمار اظهار کرد: بسیاری کشورها از سازمان همکاری اسلامی درخواست کرده اند تا نشست فوق العاده ای برای رسیدگی به فجایع در میانمار تشکیل شود،به هر حال تعداد زیادی از مسلمانان که سالیان سال در میانمار زندگی می کردند از آنجا رانده شده اند.
معاون مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان این که کشورهای اسلامی قدرت و امکاناتی که دارند که درمورد فجایع در میانمار به کار نگرفتند، افزود: هیچ کشوری محکم در این موضوع پافشاری نکرده است و حال که ایران، ترکیه و بعضی از کشورها سر و صدا راه انداخته اند و سازمان ملل هم این کشتار مسلمانان را محکوم کرد بعضی از کشورها مانند عربستان کمی سر و صدا کردند .
روحی صفت تصریح کرد: در مجموع سازمان همکاری اسلامی در این مساله خیلی ضعیف برخورد کرد و نتوانست وظیفه ای را که از آن انتظار داشتیم به خوبی انجام دهد.
وی همچنین گفت: وقتی همه کشورهای دنیا متوجه شدند مسلمانان میانمار کشته و بسیاری نیز آواره شده اند به کمک آمدند که کمک چندانی هم نیست.
همچنین صباح زنگنه تحلیلگر ارشد قوه قضائیه در حوزه بین الملل در خصوص فجایع اخیر در میانمار و کشتار مسلمانان تاکید کرد: اگر زودتر اقدامی صورت نگیرد و از این حوادث جلوگیری نشود، ممکن است این حوادث، مورد سوء استفاده گروه های تندرو نیز واقع شود.
وی اظهار داشت: اتفاقاتی که در میانمار رخ می دهد قابل تعبیر و احیانا قابل تحریف است لذا داشتن گزارش مستند از حوادث بسیار ضرورت می پیدا می کند. البته نباید فراموش کرد که در این گونه حوادث باید ناظر جایگاه جغرافیایی این اتفاقات هم بود.
زنگنه همچنین خاطرنشان کرد : میانمار با جمعیتی حدود 50 میلیونی و2 یا سه میلیون مسلمان، از یک طرف میان دو کشور بزرگ چین و روسیه و از طرف دیگر شبه قاره هند قرار گرفته است به همین علت این جایگاه آماده ایجاد یک کانون بحران مهمی خواهد بود و باید برای آن اقدامی شود تا مورد سوء استفاده گروه های تندرو قرار نگیرد.
وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کشتار در حد صد و یا هزار تن متوقف نخواهد شد و آنکه در نهایت متضرر خواهد شد قومیت ضعیف یعنی قومیت مسلمانان روهینیگایی خواهد بود.
از صباح زنگنه سوال شد که با توجه به فجایع اخیر یکی از ضرورت ها پیگیری حقوقی و قضائی این مساله است اما تاکنون با سکوت مجامع بین المللی در این ارتباط مواجه بودیم، چه راهکارهای مناسبی برای اقامه دعوی در این زمینه وجود دارد؟
وی به سوال یاد شده این پاسخ را داد: در جاهایی که دادگاه های بین المللی وارد شده اند، کشورها، گروه و احزابی شاکی بودند و شکایت هایشان را به موقع و به صورت مستند ارائه کردند. الان گروه های تحقیق مستقل کمتر دیده می شوند و کمتر در صحنه حاضرند؛ بنابراین مقدمه این کار، حضور گروه های تحقیق بیطرف در مناطقی است که مسلمانان در آنجا حضور دارند.
این کارشناس مسایل قضائی در حوزه بین الملل گفت: از طرف دیگر بنگلادش که شاید یک تناسب نژادی هم با این اقلیت دارد تاکنون تحرک آنچنانی از خود نشان نداده است و باید این کشور هم وارد صحنه اقدامات بین المللی شود تا بتوان نتیجه روشن تری گرفت.
وی در خصوص این که برای حل مساله میانمار چه راهکارهایی از نظر قضائی وجود دارد که به سازمان های بین المللی و سازمان همکاری های اسلامی می شود پیشنهاد داد، گفت: اولین راهکار، ایجاد گروه های تحقیق از طرف سازمان همکاری های اسلامی، سازمان ملل و دادگاه کیفری بین المللی است؛ بنابراین باید از طریق کشورهای عضو سازمان ها بین المللی اقدام کرد.
زنگنه درباره سرمنشاء حوادث میانمار و این که آیا این فجایع تنها اقدام هایی علیه مسلمانان است یا نه ؛ اظهار کرد: هر جا که مسلمانی مورد تعرض قرار می گیرد طبیعتا باید حساسیت نشان داد اما سنجیدن شرایط محیطی بسیار مهم است تا به یک قضاوت خام گرفتار نشویم.
وی افزود: میانمار، منطقه ای بسیار فقیر و دچار مشکلات زیست محیطی است. تغییر آب و هوایی در جهان آثار بسیار عظیمی در این منطقه بر جای گذاشته است. تا این مساله بررسی نشود ممکن است دچار قضاوت ناقصی شویم. البته حاکمیت نظامیان در میانمار با خشونت همراه بوده که این خشونت ها نه تنها بر مسلمانان که بر خود بودائیان شهروند میانماری هم اعمال شده است.
زنگنه تصریح کرد: مبارزات مختلف سازمان های مردم نهاد و احزاب آنها بسیار طولانی است؛ بنابراین نمی شود گفت هدف اصلی خشونت ها از سوی بودائیان علیه مسلمانان بوده باشد و از طرف دیگر نخست وزیر بنگلادش در مصاحبه ای هم مطالب دیگری بیان کرده است که باید همه این ابعاد را ملاحظه و بررسی کرد.
وی افزود: نخست وزیر بنگلادش اعلام می کرد که ما نمی توانیم روهینگی ها را در کشورمان بپذیریم که نزدیک ترین کشور به آنهاست چرا که ما از نظر جمعیت، بسیار دچار مشکل هستیم و نمی توانیم به اینها کمک کنیم و همچنین اشاره می کند که ممکن است برخی افراد افراطی میان این ها هم وجود داشته باشند که باعث بروز عکس العمل های گسترده و خشن تری از سوی نظامیان یا مردم عادی منطقه شود.
زنگنه تاکید کرد: همه این ابعاد باید برسی شود و وارد محیط پر از سوالات و مجهولات با یک قضاوت و یا پیش قضاوت نشویم.
وی در خصوص انتظاراتی که از ایران و کشورهای اسلامی در این ارتباط می رود نیز گفت: حتما باید تاکید بر موضوع تحقیقات تیم های مستقل شود. یک تیم حتما از سازمان همکاری های اسلامی باید حضور داشته باشد و از طریق مذاکره با دیگر کشورهای اسلامی اقدامات مشترکی انجام دهد و از ایجاد یک کانون جدید بحران و سوء استفاده برخی از کشورها از این فضا مانع شود تا از احساسات صادقانه مردم سوء استفاده نشود و در آخر مسیر ناگهان شاهد تمرکز گروه هایی مانند القاعده یا داعش در منطقه شویم.
یک کارشناس مسایل استراتژیک نیز با بیان اینکه افکار عمومی باید بسیج و راهکاری برای مجازات مقامات میانمار اندیشیده شود، تاکید کرد: باید دادگاه های ایران از نظر حقوقی سران میانمار را مورد محاکمه قرار داده و علیه آنها حکم صادر کنند.
محمدحسن قدیری ابیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، به این سوال که چرا مجامع جهانی نتوانسته اند نسبت به این فجایع واکنش مناسبی نشان دهند، چنین پاسخ داد که نمی توانیم بگوییم چرا نتوانستند، باید گفت که چرا نخواستند. علت این است که اروپا و آمریکا و همپیمانان آنها هر جا که کشتار مسلمانان شود از آن حمایت می کنند و مساله شان اصلا مساله حقوق بشر نیست که بخواهند نسبت به آن عکس العمل نشان دهند.
سفیر سابق ایران در استرالیا ادامه داد: در سازمان های بین المللی و سازمان های وابسته به آن، نمایندگان دولت ها حضور دارند و دولت ها مطابق با منافع خودشان عمل می کنند. همانطور که این سازمان ها در مقابل کشتار ملت یمن، سرکوب ملت بحرین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها و لبنانی ها عکس العمل مناسبی نشان ندادند.
قدیری ابیانه افزود: یک بار هم که گزارشگر ویژه سازمان ملل راجع به جنایات رژیم صهیونیستی گزارش کرد سازمان ملل آن گزارش را از سامانه های الکترونیکی خود حذف کرد ، دبیرکل سازمان ملل موضع گرفت و آن گزارشگر را وادار به استعفا کردند.
وی اضافه کرد: حتی یک بار که درباره کشتار کودکان یمنی توسط عربستان گزارش نوشته شد، دبیرکل سازمان ملل گفت که عربستان از نظر مالی تهدید کرده و لذا سازمان ملل گزارش خود را پس گرفت. در حقیقت دبیرکل و دیگر مسئولان را تطمیع کردند و این در حالی است که با وجود همه جنایت هایی که رژیم عربستان مرتکب شده بود این کشور را به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب کردند.
قدیری ابیانه تصریح کرد: این واقعیت جامعه امروزی است که یک عده جنایت پیشه در جهان از جنایت ها حمایت کرده و خودشان مرتکب جنایت می شوند، اما همیشه این جنایت ها را در قالب کلمات زیبا عنوان می کنند. عربستان به یمن حمله می کند و این همه کشتار به راه می اندازد می گوید می خواستیم امنیت مردم را برقرار کنیم. آمریکا به عراق و کشورهای دیگر از جمله سوریه حمله می کند می گوید به خاطر دمکراسی و آزادی این کار را می کنیم.
این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: عربستان، داعش و گروه های تروریستی را تشکیل داده، از آن ها حمایت کرده و اینها را نیروهای رزمنده معرفی می کند و حتی حاضر نیست با تروریسم مبارزه کند. اینها وقتی تروریست قلمداد می شوند که اعمالی علیه غرب انجام دهند وگرنه اگر مسلمانان را بکشند از نظر آنها هیچ اشکالی ندارد. لذا ما در یک دنیایی زندگی می کنیم که متکی بر انسانیت نیست. حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس قانون جنگل تشکیل شده است.
وی افزود: کشورهایی که بمب اتم دارند حق وتو دارند و این 5 کشور دارای حق وتو هر جنایتی در دنیا مرتکب شوند امکان گرفتن مصوبه در شورای امنیت علیه آنها وجود ندارد. یعنی این قانون جنگل است که زوردارترها و کشور دارای قدرت درندگی بیشتر، دارای حق وتو هستند.
قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که چرا ائتلافی شبیه ائتلاف ضد داعش علیه کشتار مسلمانان میانمار صورت نمی گیرد گفت: ائتلاف علیه داعش هم صوری است. ما شاهد این هستیم که هر بار داعش گرفتار می شود و سران داعش در آستانه دستگیری هستند آمریکایی ها با هلی برد آنها را نجات می دهند. اینها مخالف آن بخش از داعش هستند که تبعه خودشان بوده و ممکن است برگردند و برای آنها مشکل ایجاد کنند.
وی اظهار داشت: ما دیدیم که کسینجر به صراحت گفت باید داعش را حفظ کنیم و اینها که خودشان ایجاد کننده داعش بودند آن را حفظ کردند و داعش هم به نفع آنها عمل کرده است. اصولا ما نه تنها با دولت های جنایتکار که با مردم نژادپرست هم در غرب مواجه هستیم. اخیرا در یک نظرسنجی در یکی از دانشگاه ها اکثریت موافق بودند که در صورت جنگ آمریکا علیه ایران، از سلاح اتمی علیه ایران استفاده شود، در حالی که می دانند ایران، هسته ای نیست. استراتژی کلینتون، اوباما، ترامپ و دیگران این است که برای خودشان حق استفاده از سلاح هسته ای علیه کشورهای غیر هسته ای را هم قائل هستند.
وی درباره راهکارهای موجود برای حل مشکل میانمار اظهار داشت: باید به سازمان های بین المللی فشار بیاوریم اما این به معنای آن نیست که آنها وظیفه خودشان را انجام می دهند. افکار عمومی باید بسیج و راهکاری برای مجازات مقامات میانمار اندیشیده شود.
قدیری ابیانه گفت: باید دادگاه های ایران از نظر حقوقی سران میانمار را مورد محاکمه قرار داده و علیه آنها حکم صادر کنند. باید در سطح بین الملل هم شکایت کنیم. مثلا نیروهای آزادی خواه در کشورهای غربی را ترغیب کنیم که آنها هم از مقامات میانمار شکایت کنند کما این که هستند کسانی که در انگلستان علیه نتانیاهو در دادگاه شکایت کردند و در برخی از کشورها این امکان وجود دارد که شما افرادی را به خاطر ارتکاب به جنایت مورد تعقیب قضائی قرار دهند حتی اگر در کشور دیگری مرتکب این جنایات شده باشند. این کار را راجع به مقامات آمریکا هم باید کرد.
کارشناس مسایل استراتژیک یادآوری کرد: هم اینک موجی در جهان ایجاد شده که جایزه صلح نوبل را از رئیس جمهوری میانمار بگیرند. چون عامل آمریکا بوده و آمریکایی ها برایش تبلیغ و سعی کردند او را به حاکمیت برسانند. البته این تنها موردی نیست که جایزه صلح نوبل به یک جنایتکار داده شده است. به شیمون پرز هم این جایزه داده شد و خود این نوع جوایز هم سیاسی است.
قدیری ابیانه تاکید کرد: ما باید تبلیغات جهانی راه بیاندازیم؛ نه فقط دولت بلکه سازمان های غیر دولتی و هر فردی که می تواند این جنایت را در سطح جهان مطرح کند این کار را انجام دهد. حتی اگر دولت های غربی در این رابطه سکوت می کنند هزینه های تبلیغاتی خود را پرداخت کنند.
وی افزود: ما باید فعالیت های حقوقی و قضایی در سطح کشور و کشورهای اسلامی و دیگر کشورها و نیز دستگاه های حقوقی و قضایی بین الملل را دنبال کنیم و هم دولت و هم سازمان های غیر دولتی در این رابطه فعال شوند.
سعدالله زارعی کارشناس مسایل سیاسی هم تاکید کرد: دولت میانمار با ادعای ورود افراط گرایی و القاعده به این کشور ، کشتار مسلمانان روهینگیا را توجیه می کند.
وی افزود: پیشینه کشتار مسلمانان میانمار به تلاش هایی که در منطقه شرق آسیا و در شبه قاره هند برای سرکوب مسلمانان صورت می گیرد، بر می گردد که در جاهای مختلف طراحی شده است.
زارعی اظهار داشت: در طول یک سال گذشته شاهد بودیم قضایایی که در کشمیر هند پیش آمد دست کمی از قضایایی که در میانمار پیش آمده است، نداشت.
وی خاطرنشان کرد: کشتار مسلمانان میانمار با قضایای کشمیر جدا از هم حساب نمی شوند. جریان های مخالف اسلام ، به نظر خودشان یک اقدام پیش دستانه می کنند برای این که مانع توسعه اسلام در این مناطق بشوند. خود این موضوع، بیان کننده این است که اسلام در آنجا طرفدار دارد.
زارعی تصریح کرد: متاسفانه کشورهای اسلامی در این جور مواقع واکنش بموقع و متناسبی ندارند یا دیر موضع می گیرند که متناسب با آن اتفاقی که افتاده، نیست.
این کارشناس مسایل سیاسی گفت: یک لحظه تصور کنید به جای مسلمانان میانمار تعدادی مسیحی در این کشور به این وضعیت دچار می شدند؛ در آن صورت، می دیدیم که شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری این سازمان و یا خود کشورهای غربی و تک تک دولت ها و پارلمان هایشان واکنش نشان می دادند.
زارعی با بیان این که متاسفانه در کشتار مسلمانان میانمار شاهد اقدام درستی نیستیم، افزود: این در حالی است که اگر کشورهای اسلامی حتی جمهوری اسلامی ایران به دولت هند فشار می آوردیم و از نفوذ خودمان و روابط خوبمان در هند و یا در مالزی همینطور استفاده می کردیم به طور مسلم دولت میانمار به خودش اجازه اقدام علیه مسلمانان را نمی داد و یا این توجیه را نمی آورد که مسوولیت این قضایا با من نیست بلکه افراط گرایی است که از بیرون به ما تحمیل شده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه طی چند روز گذشته وقتی که فشار کشورهای اسلامی از جمله ایران زیاد شد ، دولت میانمار وانمود کرد که ریشه این قضایا القاعده است و افراط گرایی وارد این کشور شده است و وضع را به هم می ریزد.
به گزارش ایرنا، از دیگر مقامات و شخصیت های مختلف کشورمان که نسبت به فجایع میانمار واکنش نشان داده اند، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که با تاکید بر این که سکوت مجامع رسمی بین المللی درباره نسل کشی مسلمانان در میانمار پذیرفتنی نیست، گفت: انتظار می رود اولین گام در راستای پایان دادن به جنایت دولت میانمار، لغو جایزه صلح نوبل به رئیس دولت این کشور باشد.
علاء الدین بروجردی گفته که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وجود تعطیلات تابستانی مجلس به دلیل اهمیت موضوع صبح چهارشنبه جلسه فوق العاده ای برای بررسی ابعاد جنایت در میانمار تشکیل داد.
وی به اهداء جایزه صلح نوبل به رئیس دولت میانمار اشاره کرد و افزود: تاسف بارتر از جنایتی که توسط دولت میانمار در حال انجام است، اهدا جایزه صلح نوبل به رئیس دولت این کشور است که نشان می دهد این جایزه با هدف تشویق اسلام ستیزی و به عنوان یک معیار اهدا می شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: انتظار می رود که اولین گام در راستای پایان دادن به جنایت دولت میانمار، لغو جایزه صلح نوبل باشد و تشکیلات این جایزه نارضایتی خود را اعلام و موضع گیری کنند.
بروجردی با تاکید بر این که سازمان ملل در این نسل کشی وحشیانه نمره کامل مردودی را دریافت کرده است، عنوان کرد: شورای امنیت برای احتمال بکارگیری سلاح هسته ای توسط کره شمالی جلسات متعدد برگزار و قطعنامه های مکرر صادر کرد و شاهد اعمال سخت ترین تحریم ها علیه این کشور بودیم.
وی ادامه داد: سوال این است که شورای امنیت سازمان ملل چگونه در برابر کشتار واقعی و آوارگی صدها هزار مسلمان سکوت می کند، آیا سلاح هسته ای چیزی جز کشتار انسان های بی گناه است، پس چطور در مقابل کشتار بی رحمانه سکوت می کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که دبیرکل سازمان ملل تنها به محکومیت جنایت در میانمار بسنده می کند،گفت: این رفتارها نشان دهنده آن است که سیاست های دولت میانمار هماهنگ با قدرت های بزرگ صورت می گیرد و هدف اصلی آن اسلام ستیزی است.
بروجردی ادامه داد: آنها بدانند نه فقط به نتیجه نمی رسند بلکه هر کودک میانماری که وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار می گیرد و در این حملات بی رحمانه به شهادت می رسد و صدها هزار انسان بیگناه آواره می شود، عامل مهم پاسخگویی به جنایت های امروز ساختار سیاسی حاکم جهان است.
وی با تاکید بر این که وظیفه سازمان ملل تامین امنیت جهان است، افزود: سکوت مجامع رسمی بین المللی پذیرفته نیست و نباید تنها به محکومیت بسنده کنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از نبود تحرک لازم در جهان اسلام نسبت به حوادث فاجعه آمیز میانمار گفت: جهان اسلام تحرک لازم را ندارد، با وجود این که جلسه ویژه در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی برگزار شد اما اقدام های جدی تر ضروری است و وزارت امور خارجه باید تماس های مکرر با کشورهای اسلامی برای افزایش فشار به دولت میانمار و سازمان ملل داشته باشد.
در این ارتباط محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست این هفته خود با خبرنگاران در خصوص کشتار مسلمانان میانمار، آن را رخدادی غم انگیز و ضد انسانی دانست و گفت: مسئول این قتل عام و کشتار ارتش و دولت میانمار است که ما با مردم میانمار ابراز همدردی می کنیم.
وی تصریح کرد: رییس جمهوری نیز در استفاده از تمام ظرفیت های دیپلماسی در جهت حل این موضوع تاکید کردند و در سفر اخیر به قزاقستان آن را فرصتی برای تهییج مسلمانان جهت رسیدگی به این کشتارخواندند.
نوبخت افزود: دولت جمهوری اسلامی فراتر از اظهار تالم از ظرفیت های خود در مسیر حمایت از مظلومین با استفاده از تمام ابزاری های دیپلماسی استفاده خواهد کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گمانه زنی هایی که در رابطه با خروج آمریکا از برجام وجود داشته ولی تاکنون نظر نهایی از سوی هیات نظارت اعلام نشده است، گفت: آن هیات از دولت خارج است و ارکان اصلی نظام در آن هستند بنابراین اعتماد کنید که کارشان را به درستی انجام می دهند.
هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا، با یادآوری انتقاد رهبر معظم انقلاب از سکوت و بی عملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال فجایع میانمار گفت: همانطور که معظم له فرمودند تشکیل نشست سازمان همکاری اسلامی با موضوع فجایع میانمار یک ضرورت است و باید در دستور کار این سازمان قرار گیرد.
وی یکی از مواردی که همیشه جمهوری اسلامی ایران نسبت به ناکارآمدی سیستم حقوق بشر سازمان ملل اعتراض داشت رویکرد دوگانه و استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر بود.
وی ادامه داد: دولت میانمار حقوق انسانی مسلمانان این کشور را نقض می کند اما متاسفانه مجامع جهانی و سازمان ملل متحد در خصوص این فجایع سکوت می کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان همکاری اسلامی باید در این زمینه اقدام عملی انجام دهد چرا که با رویکرد دیپلماسی فعال این سازمان دولت میانمار عقب نشینی خواهد کرد و از این اقدامات نسل کشی و بی خانمان کردن مسلمانان خودداری می کند.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل هم گفت: انتظار ما از اتحادیه اروپا و کشور هلند این است که درباره جنایات میانمار اتخاذ موضع کرده و تلاش خود را برای جلوگیری از ادامه این فاجعه انسانی به کار گیرد.
حسین امیرعبداللهیان در دیدار سوزانا ترستال سفیر هلند در تهران اظهار داشت: سکوت و بی توجهی جامعه بین المللی در قبال کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کرد و افزود: انتظار ما از اتحادیه اروپا و کشور هلند این است که در این خصوص اتخاذ موضع کرده و تلاش خود را برای جلوگیری ادامه این فاجعه انسانی به کار گیرد.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر این که وزارت امور خارجه و مجلس با جدیت پیگیر وضعیت مسلمانان میانمار هستند، از کشورهای تاثیرگذار خواست از شورای امنیت سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی بخواهند هر چه سریعتر در این زمینه تشکیل جلسه دهند.
علیرضا رحیمی با محکومیت جنایات در میانمار گفت: امروز کشتار مسلمانان میانمار در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کشورهای جهان اسلام دچار غفلت و درگیر موضوعات داخلی هستند و توجهی به این موضوع ندارند.
وی با تاکید بر این که همه کشورهای اسلامی باید هر چه سریعتر برای تشکیل جلسه سازمان همکاری های اسلامی درخواست دهند گفت: امروز باید همه کشورهای مسلمان برای حل این مشکل بزرگ به پا خیزند زیرا مسلمانان میانمار امروزبه کمک همه مسلمانان جهان نیاز دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما انتظارمان این است که کشورهای تاثیرگذار از شورای امنیت سازمان ملل بخواهند که در این راستا تشکیل جلسه دهد زیرا امروز اوضاع میانمار بسیار وخیم است و به مساله ای بغرنج تبدیل شده است.
رحیمی تاکید کرد: کشورهای اسلامی از راه دیپلماتیک نقش خود را ایفا کنند و برای تشکیل این جلسات هر چه سریعتر درخواست خود را ارائه کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این کمیسیون در راستای حمایت از مسلمانان میانمار و محکومیت جنایات در این کشور، بیانیه ای صادر کرده است، رییس جمهوری و وزیر امور خارجه نیز موضع خوبی گرفته اند همچنین رییس جمهوری در سفری که به قزاقستان داشت این موضوع را مطرح کرد.
رحیمی افزود: جمهوری اسلامی ایران درخواست کمک های انسان دوستانه به میانمار را داشته ولی دولت میانمار از این موضوع ممانعت کرده است ولی ما در راستای کمک انسان دوستانه اقدامات دیگری را نیز انجام خواهیم داد.
وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه و مجلس به جدیت پیگیر موضوع میانمار و حل مشکلات مسلمانان در این کشور هستند.
دراین ارتباط همچنین معاون رئیس جمهوری درامور زنان و خانواده، در نامه ای خطاب به فوم ژیله ملامبو نکوکا معاون کل و مدیر اجرایی سازمان ملل متحد در امور زنان، خواستار اقدام فوری برای توقف خشونت ها علیه مسلمانان میانمار شد.
معصومه ابتکار دراین نامه با اشاره به اینکه تراژدی درحال وقوع میانمار وجدان بشریت را آزرده ساخته، تاکید کرده که در این خشونت ها زنان و کودکان بیشترین آسیب ها را می بینند.
وی از این مقام سازمان ملل خواسته به هر وسیله ممکن مانع این فاجعه انسانی و نسل کشی مذهبی شود.
همچنین شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در نامه ای به آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم میانمار خواستار پایان دادن به نسل کشی مسلمانان در آن کشور شد.
در متن نامه دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی به آنگ سان سوچی آمده است: نظر به انتشار اخبار نگران کننده از وضعیت هولناک اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار که قربانی حملات سازمان یافته آمران و عاملان جنایت علیه بشریت هستند و این روزها احساسات مردم دنیا فارغ از مذهب و ملیت آنها را برانگیخته است و نظر به آنکه این تندروی ها، افراطی گری ها و خشونت هایی که به حد اعلای ممکن رسیده قاعدتا به مرزهای آن کشور محدود نشده و آثار و تبعات خود را بر بی ثباتی منطقه و تمام جهان در آینده نزدیک خواهد گذاشت و با توجه به آنکه در کمال ناباوری جنایات ارتکاب یافته علیه زنان و کودکان و مردان مسلمان روهینگیایی با سکوت بسیاری از دولت های جهان و نیز سرکارعالی به عنوان نماد مبارزه برای دموکراسی خواهی و دفاع از حقوق بشر و نماد صلح به عنوان یک نوبلیست روبه رو شده است، حتی بعد از مدت ها که سکوت را شکستید انتقادات جهانی از نحوه برخورد با مسلمانان روهینگیا را ناشی از تصویر نادرست از واقعیت خوانده اید!؛ لازم دانستم با نگارش این نامه انتظارات و درخواست های خود را برای شما ارسال کنم .
سرکار خانم سوچی تصاویر دلخراشی که از سوزاندن، سربریدن، به دریا ریختن اجساد و اخراج و کوچ اجباری مسلمانان روهینگیایی میانمار و … در این دهکده جهانی به مدد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات روزانه به سراسر جهان مخابره می شود، می رود تا یک تراژدی انسانی را رقم بزند که بی تردید ریشه در واقعیت های بسیار تلخی دارد.
مولاوردی در این نامه افزود: ای کاش به عنوان یکی از زنان کم شماری که عناوین پرشماری را در سطح جهانی از آن خود کرده اید، از جایگاه و عنوان مادرانگی و زنانگی خود حداقل این واقعیت ها را با مردم سراسر جهان در میان می گذاشتید و با سکوت خود مهر تایید بر این رفتارهای غیرانسانی که سالهاست موجب محرومیت از حقوق شهروندی این اقلیت؛ نه فقط به عنوان مسلمانان، بلکه به عنوان شهروندان آن کشور شده است نمی زدید.
از سرکارعالی که در سابقه درخشان تان تاکید بر ‘ضرورت وضع قوانین لازم برای حفظ حقوق اقلیت ها’ را سراغ داریم و اینکه ‘حمایت از حقوق آنان نیازمند اقدام هایی بیش از حفظ زبان و فرهنگ و قومیت آنهاست’ و ‘استقرار دموکراسی واقعی همراه با روح اتحاد، برابری حقوق و احترام دو جانبه’ میسر خواهد بود؛ انتظار می رود در تحقق آرمانهایتان، بویژه در این شرایط که عرصه آزمونی جدی پیش روی شماست، گامهای محکمی بردارید.
اینجانب از جایگاه دستیار ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور حقوق شهروندی از سرکارعالی درخواست می نمایم با ایفای نقش و سهم موثر خود و با اقدامات عملی فوری – و نه فقط موضع گیری صرف – خشونت بی سابقه جاری در آن کشور که مصداق بارز نقض فاحش حقوق بشر است را متوقف و راه را برای ارسال کمکهای بشر دوستانه بین المللی به آسیب دیدگان هموار و با باز کردن راه افشای حقایق و تشکیل گروه حقیقت یاب بین المللی زمینه را برای شناسایی، معرفی و مجازات مرتکبین، مباشرین، و شرکای این جنایات که دقیقا در چارچوب تعریف جرم نسل کشی / ژنوسید در اسناد بین المللی می گنجد، فراهم نمایید تا ضمن بی کیفر نماندن مرتکبان آن، از وقوع جنایتهای مشابه در سایر نقاط دنیا در آینده پیشگیری لازم به عمل آید.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در این نامه ابراز امیدواری کرد که با پیگیری و تلاش مجدانه سرکارعالی (آنگ سان سوچی) شاهد تحقق راه حل پایداری برای مشکلات و درگیری های خونین سال های اخیر در جنوب شرقی آن کشور بوده، تا دولت میانمار در به رسمیت شناختن حقوق این اقلیت همانند سایر شهروندان خود و حفاظت از آنها در برابر انواع خشونت و تبعیض متعهد گردد. مطمئن باشید در این مسیر که در انجام ماموریت مهم خود به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، عمل به وظیفه اخلاقی و انسانی را مقدم بر هر ملاحظه و تعهد دیگری می دانید، قلب ها ، دست ها و قدم های تمامی کوشندگان راه صلح و دموکراسی و حفظ و ارتقای حقوق بشر در جهان با شما خواهد بود.
به گزارش ایرنا، فجایع میانمار در حالی ادامه دارد که با وجود درخواست ایران برای کمک رسانی به مردم مسلمان میانمار، این درخواست از سوی دولت این کشور رد شد.
در این ارتباط دبیر کل جمعیت هلال احمر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، از اعزام تیم ارزیاب به منطقه پناهندگان میانماری و همچنین ارسال محموله 40 تنی کمک های امدادی به مردم آسیب دیده میانمار از طریق کشور بنگلادش خبر داد و گفت: دولت میانمار اجازه ورود محموله را نداد.
مصطفی محمدیون اظهار داشت: پس از دستور رئیس جمهوری کارگروهی در هلال احمر برای ارسال کمک به مردم آسیب دیده میانمار تشکیل شد و قرار بود ابتدا این کمک ها از کشور میانمار در اختیار مردم قرار بگیرد ولی دولت میانمار مخالفت کرد و اجازه ورود محموله و کمک های امدادی را نداد.
وی ادامه داد: بنابراین با سفیر بنگلادش در ایران و سفیرمان در بنگلادش رایزنی کردیم و قرار شد محموله 40 تن که شامل اقلام زیستی ، امدادی و بهداشتی است از طریق هوایی به بنگلادش ارسال و سپس در اختیار مردم آسیب دیده میانمار قرار بگیرد.
محمدیون با اعلام این که دولت بنگلادش در این خصوص اعلام آمادگی کرده است، گفت: بزودی این کمک ها به همراه تیم ارزیاب هلال احمر ایران برای بررسی وضعیت نیازها اعزام می شوند.
دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر ایران بر اساس اهدافش که همانا کاهش آلام بشری است و بر اساس دستور رییس جمهوری آمادگی دارد تیم های امدادی، درمانی و دیگرمحموله های امدادی را برای مردم آسیب دیده میانمار اعزام کند.
به گزارش ایرنا، وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و یکصد هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگ ترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است که برخی ها از او به دلیل سکوت برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید