دود تندروی‌های سیاسی در چشم فوتبال

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۷:۰۸
    کد خبر :103512

در این مدت باشگاه‌های ایرانی رایزنی زیادی کردند تا بازی‌های‌شان در کشوری جز عمان برگزار شود اما همیشه با بن بست مواجه شدند و در نهایت تمام راه‌ها به مسقط ختم شد.
مهدی محمدی – نامه نیوز، پرسپولیس سه شنبه شب توانست در ابوظبی و در جدالی نابرابر به لحاظ بودجه و امکانات تیم ثروتمند الاهلی را شکست دهد و مانع حضور دو نماینده از عربستان در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود و برای نخستین بار به این مرحله از بازی ها برسد.

پرسپولیس در این دوره از مسابقات تاکنون 10 مسابقه برگزار کرده که طبعا باید در 5 دیدار از امتیاز میزبانی بهره می برد اما دو میزبانی خانگی را به خاطر تصمیم عجیب کنفدراسیون فوتبال آسیا از دست داد و در نیمه نهایی نیز بار دیگر از انجام بازی خانگی محروم خواهد بود.

تنش های سیاسی و اوج گیری اختلاف عربستان با ایران باعث شد سعودی ها از نفوذ خود در کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده کرده و اعلام کنند حاضر به سفر به ایران به بهانه نبود امنیت نیستند و ای اف سی نیز به راحتی رای به برگزاری مسابقات بین نمایندگان ایران و عربستان در کشوری ثالث داد.

ماجرا هم از حمله برخی عوامل تندرو به سفارت عربستان در ایران آغاز شد، اتفاقی که از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نه حماقت که خیانت تعبیر شد و همان زمان نیز مسئولان فدراسیون فوتبال و حتی کارلوس کی‌روش تاکید کردند که این اتفاق می تواند در حوزه ورزش و فوتبال نیز تبعاتی جبران ناپذیر برای ایران به همراه داشته باشد.

حالا امروز به خوبی می توان فهمید که چرا ظریف از این اتفاق به عنوان خیانت نام برد. امروز تیم های سعودی به راحتی می توانند از حضور در ایران و بازی در ورزشگاه های پر از تماشاگر فرار کنند و بدتر اینکه شرایطی بوجود آورده اند که ایران تنها می تواند در عمان از سعودی ها پذیرایی کند.

بازی های نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات لیگ قهرمانان برابر سعودی ها همواره در مسقط برگزار شده و در کنار هزینه های گزافی که تیم ها مجبور به پرداخت آن شدند باید به این نکته اشاره کرد که هرگز این بازی ها شباهتی به دیدارهای خانگی نداشت و با توجه به حمایت همه جانبه عمانی ها از نمایندگان عربستان تیم های ایرانی حکم میهمان را داشتند و شاید اگر این اتفاق رخ نمی‌داد ایران نمایندگان بیشتری در مرحله یک هشتم نهایی داشت.

در این مدت باشگاه های ایرانی رایزنی زیادی کردند تا بازی های شان در کشوری جز عمان برگزار شود اما همیشه با بن بست مواجه شدند و در نهایت تمام راه ها به مسقط ختم شد و حالا که پرسپولیس به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسیده باز هم باید در این شهر حامی سعودی ها میزبان الهلال باشد.

از زمانی که قطر با دیگر کشورهای عربی به مشکل خورده ایران برای میزبانی این کشور را نیز پیشنهاد داد اما سعودی ها بار دیگر از نفوذ خود استفاده کرده و عنوان کردند که در این کشور نیز حاضر به برگزاری مسابقه نیستند و سران ای‌اف‌سی نیز خوش خدمتی را در حق سعودی ها تمام و در این مورد نیز با آنها همراهی کردند.

پرسپولیس و دیگر نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات سعی کردند که حداقل به خاطر حضور ایرانیان پرشمار در امارات، این کشور را به عنوان میزبان انتخاب کنند اما روابط نزدیک امارات و عربستان باعث شد سنگ اندازی زیادی در این راه شود و اماراتی ها با بهانه هایی مثل درخواست ارقام سنگین یا برگزاری بازی بدون تماشاگر کاری کردند که ایرانی ها چاره ای جز انتخاب عمان نداشته باشند.

پرسپولیس که حالا آماده ترین و قدرتمندترین تیم ایران است، باید در بازی برگشت دوباره در مسقط میزبان حریف باشد و اگر شرایط فراهم بود تا قرمزها از حق طبیعی خود استفاده کرده و در ورزشگاه آزادی و در حضور صد هزار تماشاگر از حریف میزبانی کنند از حالا می شد صعودشان به فینال را قطعی دانست.

حالا خیلی ها از تندروهایی که در ماجرای حمله به سفارت عربستان دخیل بودند و به اقدام خود نیز می‌بالند، این سوال را دارند که فکر می‌کنند این تندروی‌ها به سود ما بوده یا سعودی‌ها؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید