تیلرسون مشغول رایزنی با اروپایی‌ها برای تمدید محدودیت‌های غنی‌سازی ایران است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۵۷
    کد خبر :103473

منابع خبری روز چهارشنبه از رایزنی وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های اروپایی برای تمدید محدودیت‌های غنی‌سازی ایران، پس از اتمام برجام خبر داده‌اند.

به گزارش بازتاب، وبگاه یک شبکه خبری آمریکایی روز چهارشنبه گزارش داده «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در حال رایزنی با متحدان اروپایی این کشور به منظور تشدید محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند دیپلمات‌های آمریکایی در حال رایزنی‌ با مقام‌های اروپایی هستند تا امکان همراهی آنها با طرح آمریکا برای تمدید محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران را بررسی کنند. در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 این محدودیت‌ها بین سال‌های 2025 تا 2030 منقضی می‌شوند.

منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی ایران در یک دهه آتی را جزو بزرگترین نقائص توافق هسته‌ای با ایران می‌دانند.

تیلرسون که به دلیل ارائه دو گزارش به کنگره آمریکا در تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مورد انتقاد ترامپ قرار گرفته، قرار است توصیه‌های خود در زمینه رویکرد فوق‌الذکر را قبل از 15 اکتبر تقدیم وی کند.

منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند تیلرسون و سایر مقام‌های ارشد دولت ترامپ ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران را مفیدتر از خروج از آن می‌دانند. اما آنها هنوز ترامپ را در این مورد متقاعد نکرده‌اند.

در حالی که دولت ترامپ اعلام کرده در حال بازبینی سیاست‌های خود در قبال ایران است، میان تیلرسون و سایر مقام‌های دولت آمریکا این اتفاق نظر وجود دارد که توافق هسته‌ای بایستی بخشی از راهبرد گسترده‌تر واشنگتن برای مقابله با سیاست‌های تهران، از جمله برنامه موشکی این کشور باشد.

بلومبرگ نوشته آمریکا و شریکان این کشور، به جای بازگشایی پرونده برجام به دنبال حصول توافق‌هایی مجزا برای محدود کردن دسترسی ایران به فناوری‌ موشک‌های بالستیک و غنی‌سازی اورانیوم خواهند بود.

منابع آگاه گفته‌اند مقام‌های وزارت خارجه و دفاع آمریکا با همتایان خود از فرانسه، آلمان و انگلیس رایزنی کرده‌اند. دولت ترامپ به علاوه امکان فشار بر آژانس برای اجرای موشکافانه‌تر توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ به اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» که خواستار «تکمیل» توافق هسته‌ای با ایران به منظور پرداختن به سرنوشت این توافق پس از سال 2025 شده بود، نیز اشاره کرده است.

یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود تأکید کرده که توافقی میان کشورهای اروپایی و دولت ترامپ حاصل نشده است. وی، علی‌رغم این، اذعان کرده که ممکن است روش‌های بهتری برای نظارت بر توافق هسته‌ای وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید