شگردهای آمریکا برای مسلح کردن شورشیان سوری

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۳۵
    کد خبر :103442

براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های فساد و جنایات سازماندهی شده و شبکه بالکان تهیه کرده، پنتاگون بیش از دو میلیارد دلار برای خرید اسلحه مخالفان خرج کرده است.

شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد: در این گزارش آمده است: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سلاح‌های ساخت شوروی را برای نیروهای سوریه دموکراتیک و گروه‌های شورشی دیگری که با ارتش سوریه می‌جنگند، می‌فرستد.

تهیه کنندگان این گزارش اشاره دارند که کارخانه‌های سلاح موجود در بالکان و شرق اروپا از برآوردن خواسته‌ها به خاطر حجم زیاد آن‌ها عاجز بودند برای همین وزارت دفاع آمریکا دنبال کارخانه‌های دیگری به ویژه در قزاقستان و اوکراین گشت.

براساس این گزارش، خرید سلاح سپتامبر ۲۰۱۵ و طی دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آغاز شد و پنتاگون تا مه ۲۰۱۷ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به خرید تفنگ، بمب‌افکن‌ها، خمپاره و مهمات دیگر اختصاص داد.

براساس قراردادهای امضا شده، دستکم ۹۰۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۲ هزینه شده و مبالغ اضافی تا حدود ۶۰۰ میلیون دلار اختصاص داده شده است.

تجهیزاتی که آمریکا برای هم‌پیمانانش در سوریه می‌فرستد از طریق دریایی و هوایی از اروپا به ترکیه، اردن و کویت فرستاده می‌شود و از طریق زمینی و دریایی به دست هم‌پیمانان آمریکا در شمال و جنوب سوریه می‌رسد. آمریکا با استفاده از دو کانال و از طریق فرماندهی عملیات ویژه نیروهای مسلح این تجهیزات را خریداری می‌کند.

تهیه کنندگان این گزارش می‌گویند که این واردات با برنامه آژانس اطلاعاتی مرکزی آمریکا درباره آموزش نیروهای مخالف سوری ارتباطی ندارد. براساس این گزارش واشنگتن از ساختارهای مبهمی در اسناد حقوقی استفاده می‌کند طوری که مشخص نشود که این سلاح‌ها در نهایت به سوریه فرستاده می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند که چنین اقداماتی تلاش‌های بین المللی برای مبارزه با تجارت غیرقانونی سلاح را از بین می‌برد.

یکی از تهیه کنندگان این گزارش می‌گوید که پنتاگون در اسناد خرید سلاح تلاش می‌کند به روش‌های مختلف از اسنادی رهایی یابد که نشان می‌دهند این سلاح‌ها در نهایت به دست مخالفان سوریه می‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید