دروغ پردازی نیکی هیلی علیه برجام

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۱۵
    کد خبر :103380

رسانه های غربی اظهارات «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل را مجموعه ای از دروغ و تحریف با مصرف داخلی می دانند که می خواهد ایران را ناقض تعهدات برجامی نشان دهد.

همگان با رویکردهای ضد ایرانی رئیس جمهوری آمریکا آشنا هستند. علت عمده این امر قدرت منطقه ای و ظرفیت های ایران است که به اعتقاد دولت ایالات متحده با برجام قابلیت عملیاتی شدن پیدا می کند. به همین دلیل «دونالد ترامپ» به همراه کابینه و مشاوران، تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا مانع استفاده تهران از منافع برجام و پیشرفت ایران شوند.
بهانه تراشی های واهی مقام های آمریکا که تا چندی پیش تنها در تحلیل های رسانه ای مطرح می شد اکنون از سوی برخی مقامات این کشور نیز اعتراف می شوند. چند روز پیش بود که سرهنگ «لری ویلکرسون» رئیس دفتر «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، سخنان ضد ایرانی رئیس جمهوری آمریکا را بیشتر برای مصرف داخلی این کشور و طرفدارانش است. وی اعتقاد دارد نباید این سخنان و بهانه گیری های ترامپ را جدی گرفت.
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» هم در مورد سخنان ویلکرسون که ادعاهای ‏کاخ سفید علیه ایران و برجام را دروغ پردازی عنوان کرد، آورد: «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل با دست بردن در اطلاعات سازمان های امنیتی می‌خواهد زمینه را برای فشار بر ایران آماده کند.‏
این خبرگزاری به نقل از مقام پیشین آمریکا نوشت: مخالفت جدی در میان مردم آمریکا و همچنین در جامعه اطلاعاتی این کشور، کار دولت ترامپ را برای از میان ‏بردن برجام و افزایش فشار به ایران پیچیده کرده است.‏
دیگر رسانه های آمریکایی مباحثی را در زمینه تغییر اطلاعات و دروغ پردازی های هیلی عنوان کرده اند. تحریف این اطلاعات برای راضی نگاه داشتن رئیس جمهوری این کشور و استفاده در عرصه سیاست داخلی آمریکا صورت می گیرد.
چندی قبل نیکی هیلی در یک موسسه پژوهشی آمریکا سخنان ضد ایرانی را بیان کرد. جالب اینجاست که وی در همان اندیشکده ای سخنرانی کرد که مقدمات، بهانه و دروغ ها را برای حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 آماده کرده بود. هیلی در موسسه «امریکن اینترپرایز» در واشنگتن در زمینه نگاه ترامپ به توافق هسته ای را تشریح کرد. پس از آن برخی رسانه های آمریکایی هم به دروغ بودن ادعاهای این مقام ارشد آمریکایی پرداختند.
تارنمای نشریه «هافینگتون پست» نوشت: هیلی به مجموعه ای از دروغ تحریف و سوء برداشت ها متمرکز شده است تا ایرانی را نشان دهد که به تعهدات خود پایبند نیست. وی این کار را انجام داد تا اشتباهی را که پیش از این کاخ سفید در مورد عراق مرتکب شده بود تکرار کند.

برخی از این دروغ های نماینده آمریکا در سازمان ملل به شرح زیر بودند:

– نیکی هیلی : ایران چندین بار در یک سال و نیم گذشته توافق هسته ای را نقض کرده است.
یک هفته قبل، هشتمین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام یک بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته ای را نشان داد، حال آنکه هیلی به اشتباه از نقض چند باره برجام از سوی ایران از زمان اجرای این توافق سخن گفت.
هیلی در حالی این سخن را گفته است که شبکه خبری «بلومبرگ» در زمینه بازرسی ها آورده است: با توافق هسته ای میزان بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران نسبت به پنج سال قبل دوبرابر شد.
این گزارش به سخنان هیلی که موضعی خلاف اقدامات آژانس را بیان کرده بود نیز اشاره کرد.

– سخنگوی آمریکا در سازمان ملل : ایران صدها پایگاه اعلام نشده دارد که به آن ها شک وجود دارد و آژانس به بازدید آن ها نپرداخته است.
به نظر می رسد وی با این سخنان خود گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا را زیر سوال برده است. هافینگتون پست نوشت: هیلی در بخش پرسش و پاسخ اظهار داشت یک یا دو محل مورد تردید نیستند بلکه تعداد آن ها صدها مورد است. البته گویا دستگاه های اطلاعاتی آمریکا ده ها و نه صدها سایت غیرهسته ای ایران را زیر نظر دارند تا مانع هر گونه توانایی در زمینه فعالیت های هسته ای ایران شوند. این درحالی است که ژنرال «پاول سلوا» جانشین ستاد مشترک ارتش آمریکا در ماه جولای(دوماه قبل) اعلام کرد بر اساس اسناد دستگاه ها اطلاعاتی، ایران قواعد مندرج در برجام را به اجرا در می آورد.
به اعتقاد رسانه های غربی تاکنون هیچ نشانه ای وجود ندارد که ایران در حال اقدام های سرّی است بنابراین به نظر می رسد این اطلاعات دروغین هستند و آژانس نیازی برای توجه به توصیه های هیلی نمی بیند. به طور قطع اگر سخنان هیلی درست بود و آمریکا مدرکی در این زمینه داشت آن را ارائه می کرد.

– هیلی : رهبران ایران اعلام کرده اند با بازرسی آژانس از پایگاه های نظامی مخالف هستند.
هافینگتون پست نوشت: در واقع طرح موضوع بازرسی از پایگاه های نظامی ایران به عنوان بهانه ای برای ترامپ در جهت تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای مطرح است. ترامپ با ایجاد یک بحران برای خروج از توافق برنامه ریزی می کند.

– هیلی: برجام با منافع و امنیت ملی آمریکا تطابق ندارد و در دولت اوباما مسیر مناسبی برای بررسی توافق ایجاد نشد.
این سخنان در حالی از سوی نماینده آمریکا در سازمان ملل بیان شد که در خلال سال هایی که گفت وگوهای هسته ای میان ایران و آمریکا در قالب 1+5 انجام می شد کنگره ایالات متحده بیش از ده ها جلسه را جهت بررسی توافق برگزار کرد. همچنین در یک قانون مهلت 60 روزه ای برای اعلام نظر کنگره تصویب شده است.
به نوشته هافینگتون پست، کنگره به صورت کامل در بحث ها مشارکت داشت و مخالفان توافق ده ها میلیون دلار را برای تاثیرگذاری بر دیدگاه اعضای کنگره و کسب رای منفی آن ها هزینه کردند. با وجودی که جایگزینی برای برجام وجود نداشت اما هیچ قانونگذار جمهوریخواهی از آن حمایت نکرد. در آن دوره تعداد دموکرات ها برای حمایت از توافق کفایت کرد.
بر پایه ارزیابی رسانه های غربی اگر ترامپ هنگامی که ایران توافق را اجرا می کند، از تایید آن سرباز بزند کنگره باید در مورد توافق تصمیم گیری کند. اگرچه از نظر عددی کنگره در اختیار جمهوریخواهان است اما دیدگاه ها در مورد بودن یا نبودن برجام گوناگون است و باید تا آن زمان صبر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید