با یارانه نمی توان با جهان رقابت کرد

    کد خبر :10293

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مشکل بخش مسکن حل شدنی است، گفت: یارانه باید در اقتصاد حذف شود و نباید به عنوان یک امر دائمی و همیشگی به آن نگاه کرد.

آذرنوش انصاری ، با بیان اینکه امکان پرداخت یارانه به همه اقشار نیست، اظهار کرد: یارانه نقدی باید به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود، اما امکان پرداخت رقم‌های بالا که توسط برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وعده داده می‌شود هم‌چنان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت یارانه نقدی مشکلات بسیاری را برای دولت به بار آورده است، افزود: اقتصاد همراه با یارانه فایده ندارد و اگر در آینده بخواهیم به سازمان جهانی تجارت بپیوندیم، نمی‌توانیم با اقتصاد مبتنی بر یارانه با جهان رقابت کنیم. یارانه باید در اقتصاد حذف شود، زیرا هدف اولیه از پرداخت آن کمک به توانمندسازی دهک‌های پایین جامعه بوده تا سطح زندگی خود را افزایش داده و نباید به عنوان یک امر دائمی و همیشگی به آن نگاه کرد.

این استاد مدیریت با بیان اینکه اگر دولت هم‌چنان یارانه پرداخت کند مسلما اقتصاد منتفع نخواهد شد، اضافه کرد: در کشورهای مختلف دنیا یارانه را از اقتصاد خارج کرده‌ و موفق شدند توان رقابتی داشته باشند، دولت باید یارانه را در بخش‌های تولید، زیر بنایی و … سرمایه گذاری کند تا سطح رقابت افزایش پیدا کند و وضعیت اقتصادی بهبود یابد، زیرا بهبود وضعیت اقتصادی، در پرداخت حقوق، دستمزد و امکانات رفاهی  می‌تواند منعکس شود.

یارانه باید در بخش‌های تولیدی باشد

انصاری با بیان اینکه هدف کشور، توسعه اقتصاد و رسیدن به جایگاه اول در منطقه است، تصریح کرد: از دیدگاه اقتصادی هر دولتی که بخواهد یارانه پرداخت کند و یا مبلغ آن را افزایش دهد، امکان پذیر نیست، پرداخت یارانه به صورت نقدی صحیح نیست و بهتر است یارانه در قالب‌های دیگر مانند افزایش حقوق و دستمزد برای اقشار پایین جامعه و اعطای بیمه‌های همگانی رود تا از این طریق رفاه اجتماعی دهک‌های پایین جامعه برآورده شود، هم‌چنین اقتصادی‌تر این است که دولت‌ها یارانه را در بخش تولید وارد کنند، زیرا نمی‌توان گفت دقیقا یارانه نقدی داده شده به افراد چگونه خرج می‌شود و آیا رفاه آنها را افزایش می‌دهد؟

استاد مدیریت دانشگاه اصفهان ادامه داد: باید در همه دولت‌ها یارانه به مرور زمان از اقتصاد حذف شود و  شیب را به صورت ملایم به سمت خروج از یارانه حرکت داد و همه کارشناسان اقتصادی بر این موضوع نیز واقف هستند. زیرا یارانه باید در بخش‌هایی سرمایه گذاری شود که رفاه را افزایش دهد، اما در حال حاضر روش پرداخت یارانه نقدی نمود ظاهرتری برای مردم دارد، ولی باید به سمت سرمایه گذاری بلند مدت‌تر برای افزایش رفاه مردم با رایگان کردن آموزش، بیمه‌های سلامت، خدمات پزشکی و افزایش حقوق و دستمزد اقشار پایین رفت.

انصاری تصریح کرد: افزایش میزان یارانه‌ها از جمله وعده‌هایی است که امکان پذیر نیست، این وعده داده می‌شود چون مردم راحت‌تر آن را درک می‌کنند، زیرا پول را می‌بیند، اما بحث سرمایه گذاری به راحتی دیده نمی‌شود، اگر دولت‌ها به صورت شفاف بیان کنند چه اندازه می‌خواهند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند به مراتب این موضوع برای همه اقشار و اقتصاد کشور بیشتر ارزش خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: پرداخت یارانه به صورت نقدی در دولت قبل تعیین شد و اگرچه دولت یازدهم نیز با آن مخالفت کرد، اما آن را ادامه داد، اما دولت هم می‌داند که باید یارانه‌ها با شیب ملایم و در بخش‌ تولید سرمایه گذاری شود تا بتوان تولید ملی و رفاه جامعه را افزایش داد.

ایجاد اشتغال توسط دولت با خصوصی سازی منافات دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: مطرح کردن بحث‌هایی مانند ایجاد سریع فرصت‌های شغلی بیشتر برای رأی جمع کردن است و به این موضوع نگاه کارشناسی نشده است، زیرا برای اینکه واحدهای تولیدی همچنان فعالیت داشته باشند باید نرخ بهره و تورم پایین داشت و یکی از مشکلات کارخانه‌دارها این است که نرخ بهره بالا است و می‌گویند اگر سرمایه‌هایمان را در بانک، امور دلالی یا واردات هزینه کنیم، درآمد بیشتری خواهیم داشت، بنابراین بهتر است هزینه‌های تولید کاهش یابد، چون اگر این اتفاق عملی شود، کسی سرمایه‌اش را در بانک نمی‌گذارد و به سمت واردات نمی‌رود و در تولید سرمایه گذاری می‌کنند و این امر ناخود آگاه اشتغال را به همراه دارد، به همین دلیل دولت باید سرمایه‌ها را در بخش تولید جذب و به بخش بورس وارد کند و پیامد بلند مدت این امر ایجاد اشتغال است.

انصاری اضافه کرد: وقتی بر خصوصی سازی تاکید می‌کنیم، دولت دیگر نمی‌تواند کارخانه بسازد و باید بخش خصوصی را تشویق کند تا سرمایه گذاری کند. سرمایه گذار نیز باید مطمئن باشد این سرمایه گذاری برای او سود دارد و این امر نیازمند نرخ تورم و بهره مناسب است. دولت باید بتواند این کار را انجام دهد که سرمایه گذارها سرمایه گذاری و کارخانه‌های تعطیل دوباره شروع به کار کنند، اگر مسایل مالی مربوط به بخش تولید حل شود مسلما اشتغال نیز ایجاد می‌شود، استان اصفهان نیز پتانسیل بالایی در بخش صنعت دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی که در حال حاضر فعالیت ندارد به خاطر این است که تولید برای آنها سودده نبوده و قوانین وارداتی به گونه‌ای بوده که به سمت واردات رفته‌اند.

به صورت دستوری نمی‌توان شغل ایجاد کرد

وی افزود: اگر صنایع کار کنند ناخودآگاه اشتغال نیز ایجاد می‌شود، زیرا به صورت دستوری نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد. اگر دولت خصوصی سازی را ملاک قرار می‌دهد نمی‌تواند کارخانه ایجاد کند و در عین حال هم نمی‌تواند به بخش خصوصی تحمیل کند که عده‌ای را جذب کند. بلکه باید مسایل کلان مانند سیاست‌های پولی، نرخ بهره و بازدهی بازار بورس و … اصلاح شوند.

این استاد مدیریت دانشگاه اصفهان با بیان اینکه باید تولید برای سرمایه‌گذارها درآمد داشته باشد، گفت:  متاسفانه در حال حاضر تولیدکننگان می‌گویند هر کاری به غیر از تولید داشته باشند درآمد بیشتری برای آنها خواهد داشت. رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده‌اند که باید زمینه‌های تولید فراهم و موانع اداری کم شود و هم‌چنین به واحدها تسهیلات داده شود، دولت می‌تواند این امور را برای ایجاد اشتغال انجام دهد. ایجاد اشتغال توسط دولت با اصل خصوصی سازی که همه بر روی آن تاکید می‌کنند منافات دارد و باید بخش خصوصی را برای ایجاد اشتغال تقویت کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند ایجاد اشتغال کند و اگر قرار است دولت این کار را انجام دهد باید اصل 44 را زیر پا بگذارد.

انصاری با بیان اینکه مشکل مسکن یک مشکل بنیادی است، ادامه داد: مردم وقتی از اوضاع اقتصادی تولید و یا بورس مطمن نباشند سرمایه‌های خود را تبدیل به دارایی مانند طلا، زمین و مسکن می‌کنند. بیشتر کسانی که به ساخت و ساز رو آوردند به مسکن به عنوان دارایی نگاه کردند و اینکه قیمت مسکن بعدها چند برابر می‌شود. چون یک عدم اطمینان  سرمایه گذاری در کشور وجود دارد و افراد کمتر به سمت تولید می‌روند، در هیج جای دنیا مسکن را ذخیره و انبوه سازی نمی‌کنند و در عین حال از آن هم استفاده‌ای نشود! رکود بخش مسکن به این خاطر است که برخی انتظارات بیشتری از این بخش داشتند و فکر می‌کردند بیشتر رشد می‌کند.

مشکل مسکن حل شدنی است

وی اضافه کرد: اگر تولید تقویت شود نا خودآگاه کسی سرمایه‌اش را تبدیل به مسکن و زمین نمی‌کند و رکود بخش مسکن نیز از بین می‌رود. اگرچه مسکن‌های ارزان قیمت جذابیت دارد، اما این مسکن‌ها کجا و چطور ساخته می‌شود؟ از جمله مباحثی است که باید بیشتر به آنها توجه کنیم، بیشتر این خانه‌ها خارج از شهر ساخته شدند، اما اگر قرار است تسهیلاتی داده شود بهتر است در قالب شهر باشد. حتی بسیاری از افرادی که مسکن مهر می‌خرند به عنوان پس انداز به آن نگاه می‌کنند و تا دوباره آن را بفروشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دولت برای تغییر این دیدگاه باید تلاش کند و به سمتی رود که نشان دهد دارایی‌هایی مانند مسکن عامل پس انداز تلقی نشود، و این موضوع می‌تواند مهم‌ترین کار باشد، دولت باید بتواند صنایع را تشویق به تولید بیشتر و بخش خصوصی را به سرمایه گذاری جذب کند و از سرمایه گذاری خارجی نیزه بهره ببرد، این موارد باعث می‌شود در بخش مسکن انبوه سازی نشود و به چشم اینکه می‌توان در آن سرمایه تولید کرد به آن نگاه نکرد و مسکنی که ساخته می‌شود بر حسب تقاضایی که در بازار وجود دارد برای فروش باشد و مشکل مسکن حل شدنی است اگر دولت‌ها به این سمت حرکت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید