تاثیر برندسازی با بهینه‌سازی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

    کد خبر :102751

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM (Social Media Marketing) یک روش بسیار قدرتمند جذب مشتریان و تعامل با کاربران هدف برای تجارت‎های مختلف در ابعاد مختلف (تجارت‌های کوچک و بزرگ) می‌باشد.

امروزه بسیاری از برندهای مشهور و بسیاری از تجارت های نوپا سعی می کنند تا از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی برای خود مشتریانی جذب نمایند و اگر شما از این شیوه در بازاریابی های خود استفاده ننمایید و از طریق پلتفرم های مختلفی مثل فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام و توییتر سعی در برقراری ارتباط با مشتریان و جذب حد اکثری مخاطب نداشته باشید مشتریان بالقوه بسیاری را از دست خواهید داد و در عرصه رقابت از رقبای خود عقب خواهید ماند. متخصصان بازاریابی آنلاین معتقدند که بازاریابی شبکه های اجتماعی این روز ها به اصلی ترین و مهم ترین شیوه بازاریابی آنلاین تبدیل شده است و می تواند موفقیت های غیر قابل باوری برای تجارت های مختلف به همراه بیاورد و برای آنها مشتریان بسیار و سودی زیادی به همراه داشته باشد و لذا بی توجهی به این نوع از بازاریابی می تواند تجارت ها را از سود های بسیار کلانی که می توانند بدست آورند، محروم نماید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM یک روش بازاریابی اینترنتی است که در آن برندها و یا تجارت های مختلف با ایجاد و انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی پرطرفدار سعی در رسیدن به اهداف تجاری خود و جذب حداکثری مخاطب می نمایند. بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل فعالیت هایی همچون ایجاد محتواهای متنی و محتواهای دیداری مثل تصاویر و ویدیوها و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی برای جلب نظر کاربران و برقراری تعامل با آنها می باشد. البته شیوه دیگری از بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد که به آن Paid Social Media Advertising یا پرداخت هزینه برای انجام تبلیغات در شبکه های اجتماعی گفته می شود و صاحبان تجارت ها می توانند با پرداخت هزینه تبلیغات در این پلتفرم ها، تبلیغات خود را برای جمع کثیری از کاربران این پلتفرم ها به نمایش در آورند.

ما در این مقاله قصد داریم که شما را با مفاهیم اولیه بازاریابی شبکه های اجتماعی و برخی نکاتی که می تواند در این زمینه برای شما مفید باشد آشنا نماییم. این راهنما می تواند به شما کمک کند تا حضور خود را در شبکه های اجتماعی پر رنگ تر نمایید تا بتوانید سود حاصل از تجارت خود را با استفاده از این روش ها افزایش دهید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی باید با یک برنامه شروع شود

پیش از آنکه شروع به ایجاد یک کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی نمایید باید برای کار خود یک برنامه منظم و دقیق تهیه کنید. شروع پروسه بازاریابی شبکه های اجتماعی بدون داشتن یک برنامه و نقشه منظم مانند گشتن در یک جنگل بدون داشتن نقشه می باشد. برای ایجاد برنامه و نقشه منظم برای کار خود، شما باید اهدافی برای خود تعیین نمایید. شاید بپرسید چگونه باید این اهداف را برای خودمان مشخص کنیم!! در زیر سوالاتی آورده شده است که شما با پاسخ دادن به آنها در ذهن خود می توانید اهداف خود را از بازاریابی شبکه های اجتماعی تعیین کنید:

شما قصد دارید از پروسه بازاریابی شبکه های اجتماعی چه منافعی کسب نمایید؟

کاربران هدف شما چه کسانی هستند؟ در چه رده سنی و یا صنفی قرار دارند؟ در کدام موقعیت جغرافیایی قرار دارند و چه ویژگی یا خصوصیت خاص مشترکی در میان تمام کاربران هدف شما قرار دارد که می توان بر اساس آن کاربران شما را گروه بندی نموده و آنها را در شبکه های اجتماعی جستجو نمود؟

کاربران هدف شما بیشتر در کدام شبکه های اجتماعی عضو هستند و به چه منظوری از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند؟

شما قصد دارید چه نوع پیام هایی برای کاربران خود در شبکه های اجتماعی ارسال نمایید؟

شما باید بر اساس نوع تجارت خود به این سوالات پاسخ دهید و استراتژی خود را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تعیین نمایید.

برای مثال تجارت هایی همچون هتل ها، تورهای مسافرتی و یا فروشگاه های لباس می توانند مشتریان بسیاری در اینستاگرام بیابند و این شبکه اجتماعی برای تبلیغات این نوع تجارت ها بسیار مناسب می باشد اما تجارت هایی که طرف آنها تجارت های دیگر می باشند مثل کمپانی هایی که قطعاتی را تولید می کنند که باید کمپانی های ساخت دستگاه ها از آن ها خرید نمایند، باید مشتریان خود را در شبکه های اجتماعی دیگری مثل توییتر و مخصوصا لینکدین جستجو نمایند.

چگونه بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM می تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری نماید؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند از طریق موارد ذکر شده در زیر به تجارت های مختلف برای ریدن به اهدافشان کمک کند:

بالابردن ترافیک وب سایت

ایجاد روشی برای تبدیل سریع کاربارن به مشتریان در مدت کوتاه

افزایش رویت پذیری و میزان شهرت یک برند در میان کاربران

ایجاد هویت برای یک برند و شناساندن آن به دیگران

افزایش ارتباط و تعامل با کاربران هدف

هرچقدر که فعالیت های شما در شبکه های اجتماعی گسترده تر باشد و تعامل شما با کاربران شبکه های اجتماعی بیشتر باشد، رسیدن به اهداف تجاری شما راحت تر و ممکن تر و در رسیدن به راه اندازی کسب و کار های اینترنتی موثرتر خواهد بود.

بهترین نکات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اگر شما برای ایجاد یک کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی آماده هستید حامد مهدی زاده مدیر سایت سئو روز به شما پیشنهاد می کند که پیش از شروع کار نکات زیر را مطالعه نمایید:

* برنامه ریزی برای ایجاد محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی: شما باید پیش از ایجاد محتوا برای شبکه های اجتماعی اهداف مشخص و برنامه ریزی مشخصی برای ایجاد محتوا و چگونگی انتخاب بهترین محتواها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی داشته باشید. برای مثال شما باید با استفاده از روش های جستجوی کلیدواژه ها، کلیدواژه های مناسبی برای ایجاد محتواهای مناسب پیرامون آنها در شبکه های اجتماعی بیابید که بتواند کاربران هدف شما را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را به سمت برند شما جذب نماید. جستجوی کلید واژه ها و انتخاب محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی اندکی با انتخاب کلیدواژه ها و محتواها برای وب سایت متفاوت می باشد، برای آنکه بتوانید ایده هایی برای ایجاد محتوا و انتخاب کلیدواژه ها بیابید بهتر است به پروفایل رقبا و تبلیغاتی که آنها در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند نگاهی بیاندازید.

* ایجاد محتوای منحصر به فرد: شما باید به طور منظم محتواهایی را برای شبکه های اجتماعی ایجاد نمایید و محتوایی ایجاد کنید که هم برای کاربران شما جذاب باشد و هم کاربران شما آن را مفید بیابند و در عین حال تا حد ممکن مختصر و کوتاه باشد البته کوتاه بودن تنها برای برخی شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام کاربرد دارد. محتواهای شما در شبکه های اجتماعی می تواند بسیار متنوع باشد و محتواهای شما می تواند انواع مختلفی همچون محتواهای متنی، محتواهای شنیداری مثل فایل های صوتی و محتواهای دیداری مثل تصاویر، ویدیو ها و اینفوگرافیک ها را شامل گردد.

* ایجاد یک لوگو یا تصویر مناسب و ثابت برای برند: همان طور که می دانید زمانی که یک برند شروع به کار می کند و می خواهد محصولات خود را به کاربران بشناساند اولین و مهم ترین چیزی که باید داشته باشد یک آرم یا یک لوگوی مناسب برای برند خود، می باشد. یکی از بهترین راه هایی که تجارت ها می توانند برند خود را به کاربران بشناسانند ایجاد یک لوگوی ساده و ثابت است که به در تمامی پست ها و تبلیغات آن برند از آن لوگو استفاده شود. شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند که لوگوی خود را دائما در معرض دید کاربران قرار دهید تا به تدریج لوگوی شما برای کاربران به یک آرم شناخته شده مبدل گردد.

* استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتقاع محتواهای وب سایت: شما می توانید پس از آنکه کاربران وفاداری در شبکه های اجتماعی یافتید و تعداد کاربران شما به حد نصاب رسید؛ از شبکه های اجتماعی برای ارتقاع محتوای وب سایت خود استفاده نمایید، یعنی زمانی که یک محتوای خوب در وب سایت خود ایجاد می کنید لینک آن را به همراه بخشی از آن در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و از کاربران خود بخواهید که محتوای شما را در وب سایتتان مطالعه نماید و آن را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارند در این صورت اگر شما محتوای خوبی ایجاد نموده باشید علاوه بر آنکه محتوای شما بازدید و اشتراک گذاری های متعددی و بسیاری خواهد داشت، کاربران شما با اشتراک گذاری پست شما در شبکه های اجتماعی با دیگر دوستان خود برای پروفایل کاری شما هواداران (Follower) جدیدی جذب خواهند نمود. بدین طریق شما خواهید توانست تعاملی میان شبکه های اجتماعی و وب سایت خود ایجاد نمایید.

* استفاده از لینک های مناسب در محتوا ها: زمانی که شما از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطبان هدف خود استفاده می نمایید محتواهایی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید که اغلب این محتواها تا حد ممکن مختصر و مفید هستند زیرا فضای موجود در برخی از شبکه های اجتماعی برای نوشتن محتوا کم بوده و یا بعضا همچون اینستاگرام محدودیت زمان ویدیو ها را دارند (ماکزیمم زمان ویدیو در اینستاگرام 59 ثانیه می باشد) پس شما می توانید در انتهای محتواهای خود لینک هایی به وب سایت خود بدهید که کاربران بتوانند در آنجا مطلب کامل تر و یا ویدیوی های کامل مربوط به هر موضوع را مشاهده نمایند. در حالت کلی شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مطالب بیشتر کاربران را به وب سایت خود ارجاع دهید و این لینک ها می تواند برای شما بسیار ارزشمند باشد. زیرا لینک دادن به محتوا های دیگر در یک محتوا بخصوص در محتواهای موجود در شبکه های اجتماعی موجب می گردد که کاربران آن محتواها را جامع تر و قابل اعتماد تر بیابند. شما حتی می توانید در محتواهای خود به دیگر وب سایت ها و یا منابع بیرونی لینک بدهید و در این صورت خواهید توانست لینک هایی از همین طریق دریافت کنید و این امر می تواند برای پروسه لینک سازی شما مفید واقع شود.

* ردیابی و ارزیابی دائمی رقبا: مساله ردیابی رقبا در همه زمینه های بازاریابی مساله ای بسیار حائز اهمیت است. ردیابی رقبا می تواند شما را با ترفندهای جدیدی که آنها برای جلب نظر مشتریان به کار می بندند و همچنین کلیدواژه هایی که آنها در بهینه ساز ی های خود استفاده می نمایند آشنا می سازد و این کار به شما دید خوبی از دیگر ترفندهای بازاریابی می دهد. اگر شما رقیب بسیار قدرتمندی دارید که بر روی یک شبکه اجتماعی خاص متمرکز شده است و آن شیوه نیز برای او بسیار موثر واقع شده و منافع بسیاری به همراه داشته است، شما نیز باید از همان شیوه و از همان شبکه اجتماعی استفاده نمایید با این تفاوت که شما باید همان کار را بسیار قوی تر و بهتر انجام دهید تا بتوانید از رقیب خود پیشی بگیرید.

* ارزیابی میزان موفقیت با استفاده از ابزارهای آنالیز نتایج: شما بدون آنکه داده های مربوط به نتایج حاصل از بازاریابی های خود در شبکه های اجتماعی را با استفاده از ابزارهای آنالیز طراحی شده بدین منظور مورد ارزیابی قرار دهید نخواهید توانست میزان سود دهی تکنیک های مورد استفاده خود برای بازاریابی شبکه های اجتماعی را ارزیابی نمایید. یکی از ابزارهای آنالیز داده ها که می تواند در ارزیابی نتایج حاصل از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شما بسیار مفید باشد Google Analytics می باشد که می تواند در ارزیابی نتایج بسیار قوی عمل نماید. شما می توانید با استفاده از این ابزار بررسی کنید که کدام استراتژی های بازاریابی شما در شبکه های اجتماعی توانسته اند عملکرد بهتر و موفق تری داشته باشند و بر روی آنها متمرکز شوید علاوه بر این شما خواهید توانست استراتژی هایی که برای شما سود چندانی نداشته اند را نیز بیابید و آنها را کنار بگذارید. دقت داشته باشید که شما باید آنالیز ها را به صورت مجزا برای هر یک از پلتفرم های شبکه های اجتماعی که در آنها به بازاریابی می پردازید، انجام دهید تا بتوانید نسبت به روش های به کار گرفته شده در هر یک از شبکه های اجتماعی دید بهتر و درست تری کسب نمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید