دیده بان حقوق بشرخواهان بازگرداندن عربستان به لیست ننگ سازمان ملل شد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۱۳
    کد خبر :102703

سازمان دیده بان حقوق بشر از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی به دلیل نقض حقوق کودکان در درگیری های مسلحانه، فورا به لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان و لیست ننگ سالانه این سازمان بازگردانده شود.

‘سازمان ملل سال گذشته میلادی (2016) نام عربستان را در لیست سیاه ننگ و ناقضان حقوق کودک قرار داد و در واکنش به این اقدام، مقامات سعودی سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی تهدید کردند و در نتیجه بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل مجبور شد نام عربستان را به ‌طور موقت از این لیست ننگ خارج کند.’
شبکه خبری الجزیره روز سه شنبه گزارش داد: این سازمان همچنین خواستار مجازات نقض کنندگان عمدی و غیرعمدی جرایم جنگی شد.
دیده بان حقوق بشرهمچنین هشدار داد: برخی کشورها از ترس مواخذه شدن خود را در پشت نام ائتلاف پنهان می کنند.
سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده که عربستان بعد از تصمیم آمریکا برای فروش سلاح به این کشور اقداماتی را در خصوص قوانین جنگی و درگیری ها تغییر داده است ولی این اقدامات در واقعیت عملی نشده و کودکان (یمنی) از حملات هوایی هواپیماهای ائتلاف در امان نبوده اند.
این سازمان حقوقی بر ضرورت اقدام شورای امنیت و واکنش به نقض مداوم از سوی کشورهای ائتلاف عربی و نیروهای الحوثی و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح با انجام تحقیقات مستقل درباره نقض قوانین در سپتامبر جاری تاکید کرد.
سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش جدید خود تاکید کرد: حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن در دوماه گذشته منجر به کشته شدن 39 غیرنظامی ازجمله 26 کودک شده است و در یکی از حملات ائتلاف عربی علیه یمن 14عضو یک خانواده کشته شدند و چنین حملاتی نقض قوانین جنگی به حساب می آید.
«ساره لیا ویتسن» مدیر اجرایی بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: وعده های مکرر ائتلاف سعودی به منظور قانونی بودن حملات خود به یمن، باعث دور ماندن کودکان یمنی از این حملات غیرقانونی نشده است.
درگزارش سازمان دیده بان حقوق بشر آمده است: از سال 2015 ائتلاف عربی منازل ، بازارها ، بیمارستان ها، مدارس و مساجد را هدف قرار داده و درهمین سال دستکم 785 کودک یمنی کشته شده اند که 60 درصد آن توسط ائتلاف صورت گرفته است.
گزارش دیده بان حقوق بشر براساس مشاهدات شاهدان عینی و اعضای خانواده های قربانیان در صنعا ، صعده ، تعز و عدن تدوین شده است.
زید بن رعد الحسین کمیساریای سازمان ملل در امور حقوق بشر روز گذشته (دوشنبه) گفت که حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان دلیل اصلی کشته شدن شهروندان یمنی است.
وی در نشست شورای حقوق بشر خواستار تشکیل کمیته ای بین المللی برای بررسی و تحقیقات نقض های قوانین جنگی در یمن شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید