ادعای الحیات درباره مذاکرات آمریکایی‌ها در مسکو/ هدف: دور شدن 40 کیلومتری ایران از مرزهای اردن

    کد خبر :102684

بنا بر ادعای الحیات، واشنگتن و امان مذاکراتی را در مسکو در خصوص زمان اعلام منطقه «کاهش تشنج» در جنوب سوریه انجام می دهند، که براساس آن نیروهای مورد حمایت ایران 40 کیلومتر از مرزهای اردن دور می شوند.

الحیات نوشت: روسیه و اردن بر همکاری با ایالات متحده در زمینه ایجاد منطقه «کاهش تشنج» در جنوب سوریه، پس از موفقیت توافق آتش بسی که حدود دو ماه از آن می گذرد، تاکید می کنند.

به گزارش بازتاب، بنا بر ادعای الحیات، دیپلماتیکهای غربی فاش کردند که واشنگتن و امان مذاکراتی را در مسکو در خصوص زمان اعلام منطقه «کاهش تشنج» در جنوب سوریه انجام می دهند، که براساس آن نیروهای مورد حمایت ایران 40 کیلومتر از مرزهای اردن دور می شوند.

وزیر خارجه روسیه پس از مذاکراتش در اردن گفت: «عربستان برای حل بحران جدی است و این امر را با حمایتش از گفتگوهای مطرح شده در آستانه نشان داد».

به گزارش منابع سیاسی آگاه، لاوروف در امان به دنبال ظهور انعکاسها و تاثیرات پابرجایی آتش بس در جنوب سوریه به روی بازگشایی گذرگاه مرزی بین امان و دمشق پیش از پایان سال است و انتظار می رود که دیدارهای وزیر خارجه روسیه با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن به نتایج عملی در سطح میدانی سوریه برسند و حتی تجربه ایجاد مناطق «کاهش تشنج» را در تمام سوریه عمومیت بخشیده و به مرحله مذاکرات مستقیم در ژنو بین هیئتهای نظام و معارضان سوریه برسند.

الحیات مدعی شد: آتش بسی که با وساطت اردن، روسیه و ایالات متحده در استانهای درعا و قنیطره برقرار شده، همچنان پابرجاست اما اسرائیل خواستار تعدیلهایی در سوریه است که شبه نظامیان ایرانی و حزب الله و هم پیمانان آنها را از مناطق مرزی بین اسرائیل و سوریه دور کند.

بنا بر این ادعا، همزمان، وزیر اطلاعات اسرائیل اعلام کرده است که بشار اسد آماده دادن اجازه به ایران برای برپایی پایگاههای نظامی در سوریه است، به مانند توافقی که با روسیه امضا کرده و به موجب آن دمشق به پایگاه هوایی روسیه در لاذقیه اجازه باقی ماندن در سوریه به مدت 50سال را داده است.

به گفته این مسئول اسرائیلی اسد و ایران این روزها در حال نزدیک شدن به امضای توافقی طولانی مدت هستند که به ایران اجازه حضور نظامی در سوریه را بدهد، درست مشابه قراردادی که با روسیه امضا کرده اند و این قرارداد شامل پایگاه دریایی ایران و پایگاههای هوایی و زمینی و حضور دهها هزار از شبه نظامیان شیعه و نیروهای حزب الله در سوریه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید