هدف ایران و روسیه “جلوگیری از تجزیه سوریه” است

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲
    کد خبر :10240

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص گفت: هدف ایران و روسیه کمک به مردم و دولت سوریه برای جلوگیری از تجزیه سوریه است.

نشست دوجانبه میان علی اکبر ولایتی رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مارکوس ادر معاون وزیر خارجه آلمان صبح امروز شنبه 16 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در انتهای این نشست، علی اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دیدار با مقامات آلمانی را بسیار خوب و مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: این سومین دیداری بود که با یکدیگر داشتیم و این دیدارها همواره نتایج مثبتی داشته است و تأکید می‌کنم که مشترکات زیادی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آلمان است. توسعه روابط سیاسی، اقتصادی  و دوجانبه مورد حمایت هردو طرف است و با قوت این روابط دو جانبه به پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه ما همواره درباره مسائل منطقه‌ای با یکدیگر مشورت داشتیم، تصریح کرد: مشترکات زیادی بین ما و آلمان در مورد مسائل منطقه ای وجود دارد؛ اینکه تمامیت ارضی کشورهای منطقه حفظ شود و مخالف هرگونه تجزیه در کشورهای منطقه هستیم و ما نیز معتقدیم مشکلات منطقه راه حل نظامی ندارد و بلکه راه حل آن سیاسی است و همه طرفها باید بنشینند و مذاکره کنند تا به نتیجه مثبتی برسند.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همکاری‌های بین المللی بین دو کشور در سازمان ملل متحد و در قضیه برجام کماکان ادامه خواهد یافت، گفت: ما آلمان را یک شریک مطمئن اروپایی برای جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره توافق آستانه مبنی بر اینکه 4 منطقه امن تشکیل شود، بیان کرد: روند مذاکرات سیاسی که در آستانه در حال پیگیری است جزو موثرترین و مثبت‌ترین نشست‌های سیاسی است که در رابطه با سوریه انجام می‌شود اما همه این پیشنهادها که با حسن نیت هم انجام می‌گیرد مقدماتی است. باید هر پیشنهادی از سوی هر فردی و هر مجموعه‌ای به قبول دولت و ملت سوریه قرار بگیرد. اگر مورد قبول ملت و دولت سوریه قرار بگیرد قابل قبول است.

وی با بیان اینکه هدف ایران و روسیه کمک به مردم و دولت سوریه برای جلوگیری از تجزیه سوریه است، تصریح کرد: پایان دادن به حضور تروریست‌ها در سوریه برای اعاده کامل دولت سوریه و سرزمین سوریه و همچنین بیرون راندن بیگانگان از خاک سوریه است. در این رابطه ایران و روسیه به دفاع از تمامیت ارضی به مردم سوریه کمک می‌کنند و هم در مذاکرات سیاسی مثبت شرکت می‌کنند.

در ادامه مارکوس ادر معاون وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گفت‌وگو با مقامات ایرانی گفت‌وگوی بسیار کامل و پرمحتوایی بود، افزود: این سومین گفت‌وگو میان ایران و آلمان است که طی دو سال گذشته برگزار می‌شود. روابط دو جانبه ایران و آلمان از زمینه‌های خوبی بخصوص در روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برخوردار است و ما روابط رو به رشد را ادامه می‌دهیم.

وی در اعلام موضع آلمان درباره برنامه توافق هسته‌ای گفت: ما از اجرایی شدن برجام و توافق ایران با 1+5 حمایت می‌کنیم و تمام تلاش‌های‌مان را در این خصوص به کار می‌بندیم.

معاون وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: من به نگرانی‌های آلمان در خصوص تحولات خاورمیانه اشاره و تأکید کردم که هیچگونه راه حل نظامی در خصوص مسئله سوریه امکان پذیر نیست و تمام این اتفاقات برپایه مذاکره خواهد بود.

مارکوس ادر با بیان اینکه پیشنهاد آلمان گفتگوهای موثر در این زمینه است، تصریح کرد: امیدواریم گفتگوهای موثری در این خصوص پیشنهاد و برنامه‌های جدیدی تبیین شود تا اختلاف نظرهای بین کشورهای حوزه خلیج فارس برطرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید