آتلانتیک: آمریکا با نقض برجام پیام بدی به کره شمالی داد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ۸:۳۹
    کد خبر :102225

یک رسانه آمریکایی نوشت بدعهدی آمریکا در توافق با ایران، عبرتی نامطلوب را به کره شمالی می‌آموزد.

تارنمای آتلانتیک با طرح این پرسش که آتلانتیک در مطالبی با عنوان «توافق هسته‌ای ایران چه چیزی می‌تواند به آمریکا درباره کره شمالی بیاموزد»، نوشت: «سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در سخنانی درباره توافق هسته‌ای به گونه‌ای سخن گفت که به نظر می‌رسید واشنگتن قصد بی‌اعتبار ساختن آن را دارد.

دولت ترامپ در حالی برای یافتن راه حلی برای تهدید فزاینده هسته‌ای کره شمالی تلاش می‌کند که آشکارا به خروج از توافق هسته‌ای با ایران اشاره می‌کند، به رغم اینکه ناظران مستقل بارها تأیید کرده‌اند که ایران به تعهداتش پایبند بوده است.

این نوع از اعتبار ممکن است تعیین کند که آیا بحران شبه جزیره کره به صورت مسالمت‌آمیز حل خواهد شد یا نه؟ سران کره شمالی نظاره‌گر سرنوشت توافق هسته‌ای ایران خواهند بود و این توافق در هر مرحله آزمونی برای اعتبار آمریکا خواهد بود.

کشورهایی می‌توانند برنامه‌های خود را از طریق مجراهای دیپلماتیک بهتر پیش ببرند که سابقه پایبندی به تعهداتی داشته باشند که از این مجراها به آنها متعهد شده‌اند.

کشوری که وارد توافق‌های بین‌المللی می‌شود، باید توانایی و اراده برای پایبندی به اجرای تعهداتش را نشان دهد و در غیر این صورت دعوت آنان به پای میز مذاکره سودی نخواهد داشت.

اگر قرار باشد آمریکا به عنوان کشوری قابل اعتماد در صحنه دیپلماتیک در نظر گرفته نشود، کشورهای دیگر چه انگیزه‌ای برای مذاکره و موافقت برای تغییر رفتار خود خواهند داشت؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای سازمان ملل متحد، در تابستان پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای برای هشتمین بار از هنگام شروع اجرای آن در کمتر از 2 سال پیش تأیید کرد.

آمریکا باید انگیزه‌های اقتصادی به کره شمالی بدهد اما مقام‌های ایالات متحده در ارتباط با ایران نه تنها فقدان تعهد را نشان داده‌اند، بلکه تلاش‌های پنهانی برای نابود کردن این توافق و انداختن گناه و تقصیر آن را به گردن گرفته‌اند.

برخی مقام‌های کاخ سفید به عنوان بخشی از این تلاش‌ها گفته‌اند که در پی اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده براساس توافق هسته‌ای به بهانه‌های مختلف برخواهند آمد مانند فعالیت‌های موشکی ایران که تحت پوشش این توافق قرار ندارد.

تلاش‌های دولت ترامپ برای تضعیف این توافق به اعتبار ایالات متحده صدمه می‌زند و موجب محدود شدن تلاش‌های این کشور برای مهار کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی و همچنین موارد بالقوه آتی از بدرفتاری هسته‌ای مانند ایران خواهد شد.

یادآور می‌شود اخیراً آنجلا مرکل صدراعظم آلمان گفته بود توافق هسته‌ای میان ایران و 5 قدرت جهانی، می‌تواند به عنوان الگویی برای کمک به حل بحران با کره شمالی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:کیهان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید