سلیمی‌نمین: سیاست‌خارجی به نقطه ضعف دولت در مناظره دوم تبدیل شد

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۰۷
    کد خبر :10218

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: تصور آقایان این بود که بحث سیاست خارجی نقطه قوت این دولت است، ولی دیدیم که درست تبدیل به نقطه ضعفش تبدیل شد.

عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در تحلیل خود از برخی اظهارات در دومین مناظره کاندیدای انتخابات ریاست جمهور دوازدهم، گفت: مناظره امشب نشان داد که دولت بر خلاف چیزی که عنوان می‌کند دولتی نیست که به خاطر خطاهایش از ملت ایران عذرخواهی بکند، بلکه با شیوه بسیار تند و غیر مودبانه با منتقدین برخورد می‌کند.

وی با اشاره به واردات یک محموله پوشاک توسط دختر وزیر آموزش و پرورش دولت فعلی بیان کرد: واردات کالای خارجی آن هم در حوزه‌ای که می‌تواند نقطه قوت اقتصاد ما یعنی توانمندی ما در عرصه تولید پوشاک محسوب شود، کاری اشتباه است.

سلیمی نمین افزود: وقتی وزیر یک دولت به زیان تولیدکنندگان داخلی عمل و به نفع تولیدکنندگان خارجی کار می‌کند، هر دولتی بود عذرخواهی می‌کرد، اما آقای روحانی امشب نه تنها در معرض ملت ایران عذرخواهی نکرد، بلکه منتقد در این عرصه را به بداخلاقی و عدم رعایت اخلاق متهم ساخت.

سلیمی نمین با اشاره به صحبت روحانی مبنی بر این که هنوز واردات کالا توسط دختر وزیر آموزش و پرورش اثبات نشده است، تصریح کرد: آقای روحانی در حالی این حرف را می‌زند که روز چهارشنبه وزیر دادگستری دولت ایشان اعلام کرد که این محموله در خانه وزیر پیدا شده، اما کاملاً قانونی بوده و حقوق گمرکی پرداخت شده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: فاجعه اینجاست که وزیر آموزش و پرورش ما در صدد تضعیف اشتغال در عرصه‌ای بر بیاید که نقطه قوت ما محسوب می‌شود، یعنی وزیر ما تولید کنندگان پوشاک را در کشور خودمان تضعیف و یک شرکت خارجی را در این زمینه نمایندگی کند.

وی با بیان این که باید تکنولوژی و وسائلی که امکان ساخت آن در کشور وجود ندارد وارد شود، گفت: واردات پوشاک خارجی توسط وزیر ما نشان می‌دهد که ایشان هیچ دغدغه‌ای برای اشتغال جوانان ندارد و حرکت وزیر کاملا مخالف مصالح ملی است.

سلیمی نمین با بیان این که امروز با جریانی مواجه هستیم که تمامیت‌ها و انحصارگرا است، تصریح کرد: آقایان دولت فعلی برای انحصارگرایی دقیقاً کار دولت آقای احمدی‌نژاد را انجام دادند و به شیوه ایشان متوسل شدند، که اگر رقبای ما رای بیاورند، در جامعه ایران فاجعه و جنگ اتفاق خواهد افتاد و اگر ما پیروز انتخابات بشویم ایران بهشت خواهد بود. این نشان از تمامیت‌خواهی دولتمردان فعلی دارد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که رقبای آقای روحانی برخی نقاط قوت دولت را پذیرفته‌اند، گفت: متاسفانه شاهد بودیم که آقای روحانی و جهانگیری حتی حاضر نشدند یک قوت در شهرداری تهران را به رسمیت بشناسند و تمام قوت‌هایی که آقای قالیباف در طی این مدت چه در زمینه مترو و چه در زمینه پل‌سازی و بزرگراه‌سازی داشته‌اند را نپذیرفتند.

وی با بیان این که در مناظره امروز دولت مستقر کاملا زیر سوال رفت، تصریح کرد: تصور آقایان این بود که بحث سیاست خارجی نقطه قوت این دولت است، ولی دیدیم که درست تبدیل به نقطه ضعفش شد و دولت را کاملاً در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

سلیمی نمین با بیان این که برخی آقایان از روی متن سخنان خود را ایراد می‌کردند و به موضوع مناظره کاری نداشتند، تاکید کرد: این مسئله نشان دهنده آن است که دولتمردان با سوالات صدا و سیما و منتقدین دولت کاری نداشتند و این متن‌ها هم فقط می‌خواست یک فضای دو قطبی را ترسیم بکند که به نظر من جامعه به هیچ عنوان این دوقطبی دروغین را نمی‌پذیرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به برخی تناقضات آماری بین آمارهای داده شده توسط آقایان روحانی و جهانگیری تصریح کرد: از یک طرف آقای روحانی اعلام کرد که ایجاد 600 هزار شغل در سال امکان پذیر نیست، اما آقای جهانگیری اعلام کرد که رئیس دولت اصلاحات 700 هزار شغل در سال ایجاد کرد.

وی با بیان این که دولت در مناظره امروز به شیوه‌های غیر اخلاقی متوسل شد، گفت: بسیاری از نسبت‌هایی که امشب به منتقدین دولت داده شد هیچ ربطی به آنها نداشت، به عنوان مثال حمله به خودرو حامل  علی مطهری را به آقای قالیباف نسبت داده شد، در حالی که هیچ ربطی به ایشان نداشت و این نسبت بدون سند به آقای قالیباف داده شد.

سلیمی نمین با اشاره به بحث آزادی هنرمندان که توسط دولتمردان مطرح شد تصریح کرد: این مسئله جنبه عوام فریبی دارد، در همین دولت شاهد آن بودیم که از اکران فیلمی جلوگیری شد. اما برخی آقایان می‌گویند که ما دست هنرمندان را باز می‌گذاریم و منعی برای آنها ایجاد نمی‌کنیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که دولتمردان دستاورد برخی هنرمندان را به خود نسبت دادند، اظهار کرد: در مناظره امروز به جایزه اسکار آقای فرهادی اشاره شد که باید گفت آقای فرهادی در دولت گذشته نیز اسکار گرفته و این خلاف واقع است که دولت این دستاورد آقای فرهادی را به عنوان ابزار سیاسی خود استفاده کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید