ریزش بیش از ۴۰ دلاری قیمت طلا در بازار جهانی

    کد خبر :10209

طلای جهانی هفته گذشته در پی صعود بازارهای سهام و دلار و کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، بیش از ۴۰ دلار ریزش قیمت داشت.

 در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از کارشناسان و سرمایه گذاران بازار طلا درباره جهت حرکت قیمت این فلز در هفته جاری، در حالیکه سرمایه گذاران همچنان اندکی نسبت به بهبود قیمت طلا خوش بین بودند اما تحلیلگران بدبینی فزاینده ای یافتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۹ معامله‌گر و تحلیلگر شرکت کردند که از میان آنها، ۷ نفر یا ۳۷ درصد افزایش قیمت، ۹ نفر یا ۴۷ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و ۳ نفر یا ۱۶ درصد نظری نداشتند.

در این بین، ۱۵۷۰ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۷۵۶ نفر یا ۴۸ درصد نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند در حالیکه ۶۳۹ نفر یا ۴۱ درصد بدبین بودند و ۱۷۵ نفر یا ۱۱ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، هر دو گونه انتظار داشتند قیمت طلا صعود کند با این همه از اکثریت چندانی برخوردار نبودند. ۴۳ درصد از کارشناسان وال استریت و ۴۸ درصد از سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند که نظر درستی نبود.

طلا روز جمعه برای سومین روز متوالی کاهش یافت و برای کل هفته بیش از ۳ درصد کاهش نشان داد و در پایین‌ترین سطح از اواسط مارس ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن در بازار نیویورک آخرین بار ۱.۷۰ دلار یا ۰.۱ درصد کاهش نشان داد و در ۱۲۲۶.۹۰ دلار بسته شد. این فلز برای کل هفته ۳.۳ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی در سال ۲۰۱۷ بود.

از ابتدای سال۲۰۱۷ تاکنون بدون احتساب هفته گذشته، کارشناسان وال استریت ۱۱ بار از ۱۶ بار، افزایش قیمت طلا را به درستی پیش بینی کردند که درصد درستی پیش بینی آنها را به ۶۹ درصد می‌رساند در حالیکه درستی پیش بینی سرمایه گذاران با ۹ پیش بینی درست در برابر ۷ پیش بینی اشتباه، ۵۶ درصد بوده است.

بانک ABN AMROهمچنان نسبت به این فلز خوش بین مانده و اعلام کرد هر گونه کاهش قیمت می‌تواند به عنوان یک فرصت خرید دیده شود. به گفته جورجت بوئل، هماهنگ کننده استراتژی مبادلات ارزی و فلزات ارزشمند این بانک، اگرچه قیمت طلا در کوتاه مدت به سطح پایین‌تری کاهش پیدا می‌کند اما وی انتظار دارد تا پایان سال و در سال ۲۰۱۸ به سطح بالاتری صعود کند.

اما طلا از سه هفته گذشته تاکنون، حدود ۵ درصد کاهش قیمت داشته است. قیمت طلا پس از انتشار بیانیه سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه که بر افزایش بیشتر نرخهای بهره در سال میلادی جاری تاکید داشت، با فشار فروش تازه روبرو شد و روز پنج شنبه با ۱۹.۹۰ دلار کاهش بسته شده بود.

افزایش نرخ‌های بهره واقعی هزینه نگهداری طلا را که سوددهی ندارد، افزایش می‌دهد. نرخ‌های بهره بالاتر همچنین ارزش دلار را که معمولا خلاف جهت طلا حرکت می‌کند، تقویت می‌کند.

آمار معاملات صندوق فدرال نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه آینده ۸۳ درصد است.

به گفته تحلیلگران، این انتظارات قیمت طلا را تحت فشار منفی قرار می‌دهد.

شورای جهانی طلا اواخر هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد تقاضای بانک‌های مرکزی جهان برای طلا در سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. همچنین تقاضای سرمایه گذاری جهانی برای طلا در همین مدت ۳۴ درصد کاهش داشت.

سیتی ریسرچ در گزارشی پیش بینی کرد ضعف رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول و آمار نه چند مطلوب اخیر این کشور موقتی باشد و قیمت هر اونس طلا در چند هفته آینده به ۱۲۳۰ دلار اُفت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید