“زالوصفتان” قاچاق‌چیان سامان‌یافته هستند، نه واردکنندگان

    کد خبر :10206

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: روش درستی نیست که فعالان اقتصادی و واردکنندگان قانونی را به عنوان “واردات‌چی” خطاب کنیم و اگر قرار باشد کسانی را جزو “زالو صفتان” بدانیم حتما باید کسانی باشند که قاچاق سامان یافته را انجام می‌دهند.

مجیدرضا حریری  ‌ با نقد صحبت‌های یکی از کاندیداها در مورد فعالان اقتصادی و واردکنندگان مبنی بر اینکه “واردات‌چی‌ها به اقتصاد ضربه می‌زنند و جزو چهار درصدی‌ها هستند” گفت: کاندیداهایی که موضوعات اقتصادی را دست مایه اهداف سیاسی‌شان قرار می‌دهند باید فکر کنند که تاریخ مصرف شعارهای انتخابات تمام می‌شود و باید اقتصاد کشور سرو سامان داشته باشد.

وی افزود: تقسیم مردم به دو گروه دارا و ندار، تقسیمی است که عواقب آن در اقتصاد مشخص خواهد شد. طی یک دهه اخیر به خصوص در دولت‌های نهم و دهم رفتار اقتصادی مبتنی بر رانت ایجاد شد و کسانی با شعارهای فقر در مقابل غنا و تقسیم پول نفت سر سفره مردم سرکار آمدند اما کار را به آنجا رساندند که فساد اقتصادی و مالی نهادینه شد و طبقه‌ای از نوکسیه‌ها ایجاد شد که رفتار رانت خواری را شکل دادند که نتیجه آن این شد که عموم مردم نسبت به گذشته فقیرتر شدند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد:‌ تمام آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که مردم نسبت به یکی – دو دهه اخیر قدرت خریدشان پایین‌تر آمده است. این فقر نتیجه همان شکل نگاه به اقتصاد است که با شعارهای عوام فریبانه و پوپولیستی و به دلیل امیال سیاسی به اقتصاد وارد شد. مردم مقصر این فقر نبودند، مقصر سیاسیونی هستند که این نگاه را به اقتصاد داشتند.

وی اضافه کرد:‌ اکنون برخی این فقر مردم را به عنوان دست آویزی برای سوء استفاده قرار داده اند و شعارهای سیاسی‌شان را در فضای دارا و ندار می‌برند نتیجه این می‌شود که وضعیت اقتصاد حتما از امروز بدتر خواهد شد. کسی که کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود باید شأن این مقام را درک و حفظ کند. از زمانی که جمهوریت در کشور حاکم شد رؤسای جمهور زیادی داشتیم، از زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و بعد از آن به یاد داریم که همیشه ادبیات محترمانه‌ای بکار برده می‌شد که در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم بوده است. اما از زمانی که دولت‌های نهم و دهم سر کار آمد نوعی ادبیات عوام فریبانه و خارج از شأن و منزلت رئیس جمهور شکل گرفت و طرفدار پیدا کرد.

حریری تصریح کرد: اینکه یک کاندیدایی که می‌خواهد رئیس جمهور شود بخشی از فعالان اقتصادی را که به امر واردات مشغول هستند به عنوان “واردات‌چی” خطاب کند اصلا درست نیست و مثل این می‌ماند که شهردار را شهردارچی صدا کنند؛ این کار اصلا روش خوبی نیست، چون حتما باید احترام همه را نگه داشت.

رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی آمارهای وارداتی عنوان کرد: آمار گمرک نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد واردات ما مستقیما به خطوط تولید می‌رود، به این معنی که حداکثر ۱۵ درصد از واردات‌ ما کالاهای مصرفی هستند که در میان آن‌ها هم کمتر از ۱۰ درصد کل واردات‌مان شامل واردات کالاهای ساخته شده است. در نتیجه نمی‌توانیم واردکنندگان قانونی را به عنوان کسانی که “زالو صفت” هستند اسم ببریم.

وی اضافه کرد: بهتر است به این فکر کنیم در مقابل پنج میلیارد دلار واردات کالای ساخته شده حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد می‌شود. اگر قرار است کسانی را به قول دوستان جزو زالو صفتان قرار دهیم باید آن‌ها عواملی باشند که قاچاق سامان یافته را شکل می‌دهند. آن‌ها مطئنا فعالان اقتصادی شناسنامه دارد نیستند آن‌ها حتما کسانی هستند پشتوانه‌های سیاسی و قدرت‌های سیاسی لازم را برای این فعل غیر قانونی دارند، پس باید فساد اقتصادی را نشانه گرفت و نه فعالیت اقتصادی مثل واردات و صادرات را.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید