خطر خشک شدن دریاچه ارومیه برای زندگی ساکنان منطقه

    کد خبر :101869

رئیس سازمان مقابله با تبعات فجایع طبیعی در استان آذربایجان غربی ایران گفت اگر ایران نتواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیرد، زندگی دست کم ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، امیر عباس جعفری، رئیس سازمان مقابله با تبعات فجایع طبیعی در استان آذربایجان غربی ایران گفته، اگر ایران نتواند تا سال 2030 میلادی جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیرد، زندگی دست کم 14 میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

محمد درویش، کارشناس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در این باره گفت، عامل اصلی این وضعیت افزایش وابستگی جمعیت محلی به آب دریاچه و زمین های اطراف است.

درویش افزود: «برای جلوگیری از کوچک شدن دریاچه ارومیه، ضروری است که بازها برچیده شوند و در طی 10 سال آینده منطقه ای 300 هزار هکتاری به دریاچه اروئمیه بازگردانده شود. ایران به همراه کشورهای همسایه آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق باید یک منطقه آزاد اقتصادی در این منطقه ایجاد کنند. بعد از آنکه ماردم از آن منتفع شدند، دولت ایران از مردم خواهد خواست تا به جای کشت و پرورش چغندر قند، گاو پرورش دهند و این به احیای دریاچه ارومیه کمک خواهد کرد.»

مسعود باقرزاده کریمی، عضو کار گروه احیای دریاچه ارومیه نیز با این نظر موافق است و بر اهمیت کمک سایر کشورهای منطقه برای احیای دریاچه ارومیه تاکید می کند.

کریمی گفت: «محیط زیست یک مسئله جهانی است. اگر دریاچه خشک شود، طوفان نمک و گرد و خاک ممکن است تا استان گلستان و شهر گرگان هم برسد و به همین دلیل است که ما از کمک فوری کشورهای همسایه استقبال می کنیم. قبلا ما با کشورهای ژاپن، استرالیا، آلمان، هلند و ترکیه همکاری داشته ایم. ما از تمامی کمک ها در راستای قوانین و مقررات بین المللی قدردانی خواهیم کرد.»

بر اساس برنامه ریزی ها قرار بود سال سال 2023 میلادی، پروژه احیای دریاچه ارومیه تکمیل شود، اما به دلیل تامین مالی ضعیف این پروژه تقریبا می توان با اطمینان گفت که این مهلت تمدید خواهد شد. به ویژه، کمک های وعده داده شده از سوی لئوناردو دی کاپریو و فعالان محیط زیست ژاپنی هنوز محقق نشده است.

منبع:تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید