راهی برای مصرف بهینه آب

    کد خبر :10178

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با توجه به این‌که حفاظت کمی و کیفی آب می‌تواند نقش بسیار گسترده‌ای داشته باشد لازم است که شهرداری‌ها آب‌های سطحی را مجرای حمل زباله قرار ندهند.

مجید سیاری  با بیان این‌که اگر زباله در شهرها در جوی آب ریخته شود و شیرابه به سفره‌های آب زیرزمینی باز گردد یا این زباله به پایین دست منابع آب‌های سطحی راه یابد می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد، اظهار کرد: انتظار می‌رود که آموزش‌های متعددی برای جلوگیری از این قبیل مسائل به شهروندان داده شود.

وی با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی آب شرب، ادامه داد: علی‌رغم این‌که میزان آب شرب در قیاس با آب کشاورزی بسیار محدود است اما باید به این مساله توجه کرد که تامین آب شرب هزینه زیادی را به دولت تحمیل می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: به‌طور مثال در تهران یا مکان‌هایی که منابع آب زیادی وجود ندارد مجبور به انتقال آب از دوردست‌ها هستیم که در شهر تهران اثر این مساله روی دشت شهریار، کرج و ورامین به وضوح مشخص است.

سیاری با اشاره به تاثیرات منفی انتقال آب، گفت: این مساله نه تنها روی دشت‌های دیگر تاثیر می‌گذارد، بلکه هزینه‌های زیادی را نیز به دولت تحمیل می‌کند. علاوه بر این نیز ۸۵ درصد آب انتقال یافته به فاضلاب تبدیل می‌شود که بازگرداندن همان آب نیز هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

وی با بیان این‌که باید در ابتدا نکاتی را رعایت کرد تا مجبور به بازگردانی پساب نشویم، اظهار کرد: کسی منکر استفاده معقول از آب شرب و بهداشتی نیست، اما باید این فرهنگ در کشور ایجاد شود که میزان مصرف به صورت بهینه صورت بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید