چمران: اگر مي خواستيم قاليباف رئيس‌جمهور بود/ با احمدي‌نژاد دعوا زياد کردم

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۴۳
    کد خبر :101778

مهدي چمران رئيس سابق شوراي شهر تهران و از چهره هاي برجسته اصولگرايان در گفت و گويي به بيان ناگفته هايي از انتخابات اخير رياست جمهوري و دلايل کنار رفتن قاليباف در اين انتخابات اشاره کرد.
چمران در اين مصاحبه که با «اعتماد» انجام داده است، با اشاره به انتخابات سال هاي گذشته تأکيد کرد: واقعا اگر مي‌خواستيم آقاي قاليباف را رئيس‌جمهور کنيم و فشار تبليغاتي مي‌گذاشتيم، مي‌توانستيم.

 

 

وي در پاسخ به اين سؤال که چرا سازوکاري براي ماندن آقاي قاليباف در انتخابات اخير تعريف نکرديد، تصريح کرد: خب امسال تصميم بر ماندن آقاي رئيسي شد.
وي افزود: اگر قاليباف مي‌ماند و رئيسي کناره‌گيري مي‌کرد، قطعا راي رئيسي به سبد قاليباف نمي‌آمد. طرفداران آقاي رئيسي تيپ شخصيتي مشخصي داشتند و شايد فقط ٢٠ تا ٣٠ درصدشان به قاليباف راي مي‌دادند.
چمران تأکيد کرد: بعد از انتخابات مشخص شد که نزديک به هفتاد درصد از آراي قاليباف به سبد راي رئيسي رفت.
اين شخصيت برجسته اصولگرا در ادامه ضمن ابراز رضايت از نتيجه انتخابات اخير گفت: به دست آوردن ١٦ ميليون راي يکدست بعد از آن همه اختلاف‌ها و انشقاق‌هاي گذشته در مجموعه اصولگرايي و ٤٠٠هزار راي آقاي ميرسليم واقعا اهميت داشت تا به موتلفه‌اي‌ها بگوييم اين قدر که مي‌گوييد ما حزب هستيم و قديمي هستيم و راي داريم، اين ٤٠٠ هزارتا راي شماست!
وي در ادامه افزود: آقاي رئيسي هم بعد از انتخابات گفت الحمدلله که آقاي ميرسليم کنار نرفت وگرنه بعدا مي‌گفت ١٠ ميليون راي رئيسي به خاطر کنار رفتن من بوده است.
احمدي نژاد از ابتداي شهرداري اش به دنبال رياست جمهوري بود
رئيس سابق شوراي شهر تهران درباره شهردار شدن احمدي نژاد نيز گفت: او از ابتداي اين که شهردار تهران شد، به دنبال رياست‌ جمهوري بود.
وي درباره واکنش اش به اين موضوع تصريح کرد: من در ابتدا مخالف بودم و به‌شدت هم او را نهي مي‌کردم چون فکر نمي‌کردم بتواند راي بياورد اما وقتي زمان کمي پيش رفت و سفرهاي بيشتري را با او همراه شدم و روند رو به رشدش را ديدم، احساس کردم موفق مي‌شود به همين دليل حمايتش کردم.
چمران درباره رد کردن پيشنهاد معاون اولي احمدي نژاد نيز گفت: الان که فکر مي‌کنم و صحبت‌هاي عده‌اي را مي‌شنوم، مي‌گويم کاش قبول مي‌کردم. احمدي‌نژاد نسبت به من حالت ديگري داشت که با بقيه نداشت و شايد اگر قبول مي‌کردم به قول شما خيلي ماجراها پيش نمي‌آمد.
قبل از آن که خودم را کنار بکشم، با احمدي‌نژاد دعوا زياد کردم
وي در پاسخ به اين پرسش که «الان از اين که از احمدي‌نژاد حمايت کرديد، پشيمان نيستيد؟» اظهارکرد: براي دور اول رياست‌جمهوري‌اش نه، پشيمان نيستم. چون دوره اول رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد را يکي از بهترين دوره‌هاي رياست‌جمهوري کشور مي‌دانم. اگر همه آمارها را منصفانه بررسي کنيم، مي‌بينيم کارهايي که انجام داد و اميدي که در دل مردم ايجاد شد واقعا زياد بود. حتي در کشورهاي خاورميانه و آفريقاي شمالي و آمريکاي جنوبي هم اميد زيادي ايجاد شد.
آن موقع من خودم در مکه به چشم ديدم که پادشاه و شاهزاده‌هاي سعودي آمدند، طواف کنند. شرطه‌ها راه مردم را بسته بودند تا اين ها بروند طواف کنند، ملک عبدا…، پادشاه وقت عربستان هم جلوي همه حرکت مي‌کرد. مردم خيلي به آن ها توجهي نمي‌کردند ولي وقتي احمدي‌نژاد را ديدند نمي‌دانيد که اين مسلمان‌ها براي او چه کار مي‌کردند. به گونه‌اي که پادشاه عربستان ديد فضا اين‌گونه است، آمد دست احمدي‌نژاد را گرفت و با هم حرکت کردند تا بگويد مردم مشتاق او هم هستند.
وي درباره دوره دوم رياست جمهوري احمدي نژاد نيز گفت: ببينيد من درباره دور دوم از کار خودم پشيمان نيستم که چرا حمايت کردم، بلکه از کار او پشيمانم که چرا اين کارها را کرد.
چمران در پاسخ به اين پرسش که «با ايشان صحبت مي‌کرديد که اين‌طور باش يا آن‌طور نباش؟» توضيح داد: بله، صحبت زياد مي‌کردم. من تا قبل از آن که خودم را کنار بکشم، با احمدي‌نژاد دعوا زياد کردم.
چمران در پاسخ به اين پرسش که «تهران دوران احمدي‌نژاد را موفق‌تر مي‌دانيد يا تهران دوران قاليباف را؟» گفت: دوره قاليباف هم طولاني‌تر بود و هم درآمدها بيشتر بود به همين دليل توانستيم کارهاي زيادي انجام دهيم.
دوره احمدي‌نژاد چون بعد از دوره کرباسچي بود، وقتي وارد شهرداري شديم همه جا شبيه انقلاب بود. شبيه بعد از انقلاب که همه خودسانسوري مي‌کردند و مي‌ترسيدند تخلف کنند. مثلا مي‌ترسيدند رشوه بگيرند و فضاي شهرداري، فضاي انقلابي بود. نيروها با سلامت کار مي‌کردند اما زمان آقاي قاليباف مثل اين که دوباره همه‌چيز براي‌شان عادي شد و ديگر از فضاي انقلابي خبري نبود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید