دولت میانمار پیشنهاد آتش‌بس را رد کرد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۱۳
    کد خبر :101764

دولت میانمار آتش‌بس یک جانبه موقتی اعلام شده از سوی شبه نظامیان روهینجا را رد کرد.
شبه نظامیان روهینجا موسوم به ارتش رهایی‌بخش آراکان روهینجا روز یکشنبه آتش‌بس یک جانبه‌ای را اعلام کردند تا به هزاران مردم آواره در استان راخین کمک‌های لازم ارائه شود.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، اما دولت میانمار در واکنش به این آتش‌بس تنها اعلام کرد که با “تروریست‌ها” مذاکره نمی‌کند.

زاو هتای، سخنگوی دولت میانمار اواخر روز یکشنبه در توئیتی اعلام کرد که دولت هیچ سیاستی برای مذاکره با تروریستها ندارد.

اظهارات وی بار دیگر بر موضع میانمار تاکید کرد مبنی بر اینکه ارتش رهایی‌بخش آراکان روهینجا که تاکید دارد برای حقوق مسلمانان روهینجایی مورد آزار قرار گرفته در استان راخین مبارزه می‌کند یک “سازمان تروریستی” است که می‌خواهد در این منطقه یک “جمهوری اسلامی” تاسیس کند.

میانمار تاکید دارد که نیروهای امنیتی‌اش عملیات پاکسازی را برای دفاع در برابر اقدامات ارتش رهایی بخش آراکان روهینجا انجام می‌دهد.

این در حالی است که ناظران حقوق بشر و مسلمانان روهینجایی که در حال فرار از استان راخین هستند، می‌گویند: ارتش و بوداییان راخین کمپین آتش زنی با هدف بیرون راندن مسلمانان روهینجا را به راه انداخته‌اند.

در همین حال برخی اسناد و مدارک منتشر شده مبنی بر اینکه دولت مین‌هایی را کار گذاشته که تاکنون جان چند تن از غیرنظامیانی را که در حال فرار هستند، گرفته است.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: ارتش میانمار تنها یکی از چند ارتش کشورهای سراسر جهان از جمله کره شمالی و سوریه است که همچنان به استفاده از مین‌های ضد نفر ادامه می‌دهد.

عفو بین‌الملل ارتش میانمار را به استفاده از مین‌های ضدنفر متهم کرده که طی هفته گذشته باعث جراحت‌های جدی به دست کم 5 نظامی شده است. به گفته عفو بین‌الملل دو تن از زخمی شدگان کودک هستند و گزارشاتی مبنی بر فوت یک مرد دیگر نیز وجود دارد.

تیرانا حسن، مدیر بخش واکنش بحران عفو بین‌الملل گفت: به همین خاطر است که استفاده از مین‌های ضد نفر غیرقانونی هستند چراکه آنها به صورت کورکورانه و بی‌هدف مردم را می‌کشند و آنها را معلول می‌کنند. این مین‌ها نمی‌توانند میان شبه نظامیان و مردم عادی تمایزی قائل شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید