جدیدترین اخبار
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷ ویژه ها ، تیتر یک کد خبر :10158

چرا مسئولین اجرایی کشور دغدغه هندی‌ها را ندارند؟!

 هندوستان را بیشتر با سینما و بالیوود می شناسیم. باورعموم از هند کشوری فقیر است که تلاش بسیار دارد شکم مردم گرسنه خود را سیر کند. اما تصور این که هندوستان در زمینه فناوری خودرو و تولید خودروهای هیبریدی دارای جایگاه برتر در جهان است شاید بسیار دشوار باشد.

تاتا موتورز بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی دادابهوی تاتا از پارسیان هند بنیان نهاده شد.مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو می‌باشد که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد و پس از آن هم با جنرال موتورز آمریکا برای خرید هامر وارد مذاکره شده که البته در نهایت هامر به شرکت دیگری فروخته شد.هندوستان از سال ۲۰۱۳ با عقد قراردادی میزبان شرکت های معتبر کره ای بود و بسیاری از خودروهای شرکت هیوندای در این کشور تولید می شود.

اما در کنار این همه زیرساخت مطرح صنعتی وزیر انرژی هند به‌تازگی اعلام کرده است تا سال ۲۰۳۰ تمامی خودروهای تولیدی در این کشور، برقی و بی‌نیاز از سوخت‌های فسیلی خواهند بود. بنا به آمار رسمی، سالیانه ۲.۳ میلیون نفر در هند به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

این تعداد، بیشتر از کسانی است که بر اثر استعمال دخانیات در این کشور ۱.۳ میلیارد نفری می‌میرند. هندوستان بعد از چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروی جهان محسوب می‌شود و سالیانه ۲۴.۲۵ میلیون دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری در این کشور عرضه می‌شود. تولید خودروهای الکتریکی در هند، علاوه بر سودآوری و اشتغال زایی برای این کشور، نقش زیادی در کاهش آلودگی هوای شهرهای آن خواهد داشت.

حال در این رقابت سنگین جهانی و صنعتی شدن فناوری های نوین ایران هیچ جایگاهی ندارد و تنها با ادعای ساخت خودروهای طراحی داخل تنها در مسیر فریب افکارعمومی حرکت می کند. خسارات ناشی از آلودگی هوا سالانه به ۱۶ میلیارد دلار می رسد واین در شرایطی است عملا هیچ افق روشنی برای صنعت خودروسازی ایران وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران طی ۳۷ سال با کارخانه های ضرردهی مواجه است که نه توان پاسخ گویی نیاز داخل را دارد و نه ظرفیت رقابت با برند های معتبر جهانی. ایرانخودرو و سایپا چنان عرصه را بر پیشرفت صنعت خودرو بسته اند که کالای عادی در تمام کشورها به یک وسیله لوکس عجیب و غریب با هزاران مافیا بدل شده است.

در ایامی که پراید تولید داخل با قیمت ۲۲ میلیون تومان به فروش می رسد در خود کره پراید مدل ۲۰۱۷ با آخرین امکانات ۴۳ میلیون تومان به فروش می رسد امکاناتی که مجهزترین خودروهای داخلی نیز از آن بی بهره هستند. متاسفانه مسئولین کشور در حوزه اجرا هیچ برنامه ای برای خروج از وضعیت فعلی ارائه نمی دهند و همین مسئله سبب شده است خودرو برای بسیاری از خانواده های ایران یک آرزوی دست نیافتنی باشد.

ای کاش مسئولین ایرانی کمی دغدغه هندی ها را داشتند و برای تولید خودروهای پیشرفته همتی مضاعف می کردند تا دیگر نه شاهد آلودگی باشیم و نه سالانه نزدیک به ۳۰ هزار تلفات در جاده بدهیم.

تیترشهر

وبگردی

روی خط خبر

  • مرگ مشکوک موسس میلیاردر شرکت بزرگ دارویی کانادا
  • ۳۹۶ نفر به اتهام همکاری با گروه گولن در ترکیه دستگیر شدند
  • عربستان عمده‌ترین خریدار سلاح انگلیس/۶۰درصد جنگ افزارهای انگلیس راهی خاورمیانه می‌شود
  • وزیر ارتباطات چهار معاون خود را تغییر داد
  • ادعای میانگین رقم ۶۳٫۸ میلیون تومان حقوق سالیانه کارکنان نهاد، بی‌پایه و اساس است
  • نعمت احمدی: تعجب می کنم که برخی میگویند ملت از رای به روحانی پشیمانند
  • ناگفته های مجید انصاری از فرمان هشت ماده ای امام: یک عده می گفتند چرا امام تیغ ضدانقلاب را تیز می کند؟
  • ولایتی: کمک‌های ایران نبود، جای عبادی، بغدادی نشسته بود/ هدف اصلی داعش، ایران بود
  • ترامپ؛ بازنده تحریم های آمریکا علیه کره شمالی
  • جهانگیری: نباید رئیس‌جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس‌جمهور قبلی کرده غلط است
  • واکنش ستادکل نیروهای مسلح به “اظهارات مضحک” نیکی هیلی
  • توضیح سازمان برنامه و بودجه درباره ” تکدر رئیس جمهور” از گرانی ارز
  • پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر سایت حامی دولت را تلویحاً تکذیب کرد؛ سیف ماندنی است
  • ابلاغ یک قانون توسط روحانی
  • سفارت آمریکا ادعای دخالت در روند انتخابات روسیه را رد کرد
  • ترامپ سفارت ۱.۳ میلیارد دلاری آمریکا در لندن را افتتاح می‌کند
  • پوتین: اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستاورد بزرگ است
  • سفیر ایران در اردن: بهبود روابط ریاض و تل‌آویو برای مقابله با ایران نیست
  • گزارش تصویری از کنسرت سیروان خسروی
  • آیا خشونت میان دختران افزایش یافته است؟
  • نرخ جدید خدمات کارواش و پارکینگ‌ها و توقفگاه‌های شهر تهران اعلام شد
  • مگر اینکه زلزله بتواند نقاط کور را به چشم مدیران نشان دهد!
  • آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گم شده
  • دعوت ویژه از مهران مدیری و برنامه «دورهمی»
  • ابهام در جزیره: فضای کسب‌و‌کار در بریتانیا پس از برگزیت
  • خاطره بازی با کارتون های نوستالژی دهه ۶۰ /عکس
  • این خرس رو به مرگ است و خونش گردن ماست
  • بطحایی: بیسوادی در مناطق مرزی، شاه‌بیت معضلات جامعه است
  • اقدام پلیسی برای مهار آسیبهای اجتماعی کارساز نیست
  • اجرای طرح آموزش الکترونیکی برای بازگرداندن دانش‌آموزان محروم به چرخه تحصیل