چرا مسئولین اجرایی کشور دغدغه هندی‌ها را ندارند؟!

  • تیتر یک
  • شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۳۷
    کد خبر :10158

 هندوستان را بیشتر با سینما و بالیوود می شناسیم. باورعموم از هند کشوری فقیر است که تلاش بسیار دارد شکم مردم گرسنه خود را سیر کند. اما تصور این که هندوستان در زمینه فناوری خودرو و تولید خودروهای هیبریدی دارای جایگاه برتر در جهان است شاید بسیار دشوار باشد.

تاتا موتورز بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی دادابهوی تاتا از پارسیان هند بنیان نهاده شد.مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو می‌باشد که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد و پس از آن هم با جنرال موتورز آمریکا برای خرید هامر وارد مذاکره شده که البته در نهایت هامر به شرکت دیگری فروخته شد.هندوستان از سال 2013 با عقد قراردادی میزبان شرکت های معتبر کره ای بود و بسیاری از خودروهای شرکت هیوندای در این کشور تولید می شود.

اما در کنار این همه زیرساخت مطرح صنعتی وزیر انرژی هند به‌تازگی اعلام کرده است تا سال ۲۰۳۰ تمامی خودروهای تولیدی در این کشور، برقی و بی‌نیاز از سوخت‌های فسیلی خواهند بود. بنا به آمار رسمی، سالیانه ۲.۳ میلیون نفر در هند به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

این تعداد، بیشتر از کسانی است که بر اثر استعمال دخانیات در این کشور ۱.۳ میلیارد نفری می‌میرند. هندوستان بعد از چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروی جهان محسوب می‌شود و سالیانه ۲۴.۲۵ میلیون دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری در این کشور عرضه می‌شود. تولید خودروهای الکتریکی در هند، علاوه بر سودآوری و اشتغال زایی برای این کشور، نقش زیادی در کاهش آلودگی هوای شهرهای آن خواهد داشت.

حال در این رقابت سنگین جهانی و صنعتی شدن فناوری های نوین ایران هیچ جایگاهی ندارد و تنها با ادعای ساخت خودروهای طراحی داخل تنها در مسیر فریب افکارعمومی حرکت می کند. خسارات ناشی از آلودگی هوا سالانه به 16 میلیارد دلار می رسد واین در شرایطی است عملا هیچ افق روشنی برای صنعت خودروسازی ایران وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران طی 37 سال با کارخانه های ضرردهی مواجه است که نه توان پاسخ گویی نیاز داخل را دارد و نه ظرفیت رقابت با برند های معتبر جهانی. ایرانخودرو و سایپا چنان عرصه را بر پیشرفت صنعت خودرو بسته اند که کالای عادی در تمام کشورها به یک وسیله لوکس عجیب و غریب با هزاران مافیا بدل شده است.

در ایامی که پراید تولید داخل با قیمت 22 میلیون تومان به فروش می رسد در خود کره پراید مدل 2017 با آخرین امکانات 43 میلیون تومان به فروش می رسد امکاناتی که مجهزترین خودروهای داخلی نیز از آن بی بهره هستند. متاسفانه مسئولین کشور در حوزه اجرا هیچ برنامه ای برای خروج از وضعیت فعلی ارائه نمی دهند و همین مسئله سبب شده است خودرو برای بسیاری از خانواده های ایران یک آرزوی دست نیافتنی باشد.

ای کاش مسئولین ایرانی کمی دغدغه هندی ها را داشتند و برای تولید خودروهای پیشرفته همتی مضاعف می کردند تا دیگر نه شاهد آلودگی باشیم و نه سالانه نزدیک به 30 هزار تلفات در جاده بدهیم.

تیترشهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید