بلیت تمام سینماهای ایران از 19 شهریور تا 6 مهرماه نیم‌بهاست

    کد خبر :101527

امسال هم در هفته‌های آخر شهریورماه و در آستانه بازشدن مدارس و دانشگاه‌ها فروش فیلم‌های روی پرده با افت چشمگیری روبه‌روست و اکران فیلم‌هایی چون «تابستان داغ»، «نگار»، «ماجان» و… هم نتوانست مخاطب چندانی را به سالن‌های سینما بکشاند.

در هفته گذشته شورای صنفی نمایش تصویب کرد به مناسبت روز ملی سینما (21 شهریور) و همچنین هفته دفاع مقدس مردم می‌توانند به مدت 20 روز (19 شهریور تا 6 مهر) بلیت سینماها را نیم‌بها خریداری و فیلم‌های موردعلاقه‌شان را در سینما تماشا کنند. این طرح البته با وجود رکود فروش فیلم‌ها در این فصل به مذاق بعضی از سینماداران خوش نیامد و آنها طی جلسه‌ای که با شورای صنفی نمایش داشتند، خواستار اجرای طرح به مدت یک‌هفته‌ شدند که چنانچه مورد استقبال و واکنش‌ مثبت مردم واقع شد، ادامه‌دارش کنند. از طرف دیگر برخی از سینماگران هم معتقدند این تصمیم شورای صنفی نمایش راهکاری است که به خاطر بالا بردن آمار گیشه در این روزها در نظر گرفته شده و در مجموع به نفع سینما خواهد بود!

جام‌جم در گزارش پیش‌رو نظر سینماداران نسبت به اجرای طرح بلیت نیم‌بهای سینماها در روزهای آتی را جویا شده که در ادامه می‌خوانید.

طرحی به نفع سینماداران

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس آزادی با مثبت ارزیابی کردن طرح بلیت نیم‌بها به جام‌جم گفت: مرجع تصمیم‌گیری نیم‌بها کردن بلیت سینماها شورای صنفی است که در ترکیب آن انجمن سینماداران سه نماینده دارد و وقتی مصوبه‌ای در آنجا تصویب می‌شود، قاعدتا هیچ سینماداری نمی‌تواند معترض شود چون نمایندگان صنف سینماداران در جلسه حضور داشتند و اگر نارضایتی بود، نمایندگان مربوطه در انجمن اعتراض می‌کردند و این اتفاق نمی‌افتاد. او تصریح کرد: الان فصل مرده اکران است و فیلم‌های روی پرده فیلم‌های متوسط رو به پایینی هستند که مردم از آنها استقبال چندانی نمی‌کنند. فیلم‌های پرفروش هم که در اکران داشتیم الان در روزهای آخر اکران هستند و بنابراین وضعیت گیشه سینما خوب نیست. درمجموع در روزهای آخر شهریور خانواده‌ها معمولا درگیر ثبت‌نام مدارس و… هستند و ذهن‌شان کمتر به سمت سینماست. به نظر من اجرای این طرح و طرح‌هایی از این قبیل چنانچه حساب‌شده باشد، به نفع سالن‌های سینماهاست. چون وقتی بلیت نیم‌بهاست مردم رغبت بیشتری برای تماشای فیلم از خود نشان می‌دهند.

اگر این طرح موفق شود ادامه می‌یابد

محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران با اشاره به اجرای آزمایشی این طرح در یک هفته ابتدایی آن در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: در شورای صنفی توافق بر این شد که بلیت سینماها را سه هفته نیم‌بها اعلام کردند که البته در ارزیابی‌ای که در هیات مرکزی انجمن سینماداران با توجه به هزینه بالای سینماها صورت گرفت، قرار براین شد که یک هفته این طرح اجرا شود و چنانچه مورد استقبال مردم قرار گرفت، ادامه یابد.

مدیر سینما ماندانا افزود: هرساله وضعیت فروش فیلم‌ها در این روزها تا نیمه مهرماه چندان مناسب نیست. چون هفته‌های آخر تعطیلات تابستانی است و مردم به سفر می‌روند یا آماده می‌شوند برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها. ضمن این‌که اغلب فیلم‌های پرفروش در نیمه اول سال اکران شدند و در این ایام معمولا فیلم پرفروش کم داریم. معمولا هر سال تنها در روز ملی سینما قیمت بلیت فیلم‌ها نیم‌بها می‌شد و حالا باید ببینیم طرح جدید می‌تواند به حال سینماروها و سینماداران مفید باشد یا خیر!

او درباره شیوه اطلاع‌رسانی این طرح توضیح داد: رسانه ملی و کلا تبلیغات در اطلاع مردم از اجرای این طرح خیلی مهم است و اگر ببینیم استقبال از سینما در این ایام خوب است، قطعا

آن را تداوم می‌بخشیم.

طرحی به ضرر سینما

خسرو مصلحتی، مدیر سینما پارس اجرای این طرح را به ضرر سینما دانست و به جام‌جم گفت: اجرای طرح نیم‌بها کردن بلیت سینماها به هیچ وجه به نفع سینماها نیست. شما پردیس‌های بزرگ را که در هر شرایطی فروش خود را دارند، با سینماهای یک یا دو سالنه مقایسه نکنید. من تقریبا 30 سال است که در میدان انقلاب سینما دارم و مخاطبی که بخواهد نیم‌بها بلیتی را بخرد روزهای سه‌شنبه به سینما می‌آید. در واقع روز سه‌شنبه در ذهن مردم تثبیت شده و حالا اگر بخواهیم آن را به مدت 20 روز اجرا کنیم، به نوعی لوث می‌شود.

او ادامه داد: هزینه سالن‌های سینما (برق، آب و…) به قدری بالاست که ما در پرداخت آنها مشکل داریم و اگر طرح بلیت نیم‌بها یا طرح‌هایی از این قبیل سه هفته اجرا شود، مشکل‌مان چند برابر می‌شود. البته از آن‌طرف اگر در این سه هفته پول آب، برق و… سینماها را هم نیم‌بها کنند مشکلی نیست، اما مشکل اینجاست که همیشه بهای چنین حرکت‌هایی را سینمادار باید بپردازد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید