ترامپ با توافق هسته اي ايران چه خواهد کرد؟

    کد خبر :101285

در آستانه گزارش سوم ترامپ به کنگره در تاييد يا عدم تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام، تحرکات تيم ترامپ عليه توافق هسته اي ايران بيشتر شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، ماه آينده دونالد ترامپ براي بار سوم بايد به کنگره آمريکا در ارتباط با برجام گزارش دهد و پايبندي ايران به برجام را تاييد کند. در دو گزارش قبلي ترامپ به رغم ميل خود و مخالفت با توافق برجام پايبندي ايران به برجام را تاييد نمود اما اين بار به نظر مي رسد که ترامپ سخت تر بخواهد به اين موضوع تن دهد و گزارش آژانس را تاييد نمايد. نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل در سفر به وين و ديدار با آمانو تلاش کرد تا آژانس را مجاب به بازديد از مراکز نظامي ايران کند اگرچه آژانس در گزارش خود تلويحا يادآوري کرد که در صورت نياز از تاسيسات نظامي ايران بايد بازديد کرد.
در همين حال بازرسان سازمان ملل، با اين گزارش تازه خود، اقدامات ترامپ را که مي خواهد ايران را ناقص برجام، توافق هسته اي دو ساله ايران با آمريکا و پنج قدرت جهاني، نشان دهد، با مشکل رو به رو ساختند. آنها اعلام کردند که در تازه ترين بازرسي هاي خود شواهد و مدارکي دال بر نقض اين توافق از سوي ايران نيافته اند.
از سوي ديگر نيکي هيلي،نماينده آمريکا در سازمان ملل، آژانس را تحت فشار قرار داد که براي برخورد با ايران موضع تهاجمي تري را اتخاذ کند و بعضي از مقامات دولت آمريکا استدلال کرده اند که آژانس بايد خواستار دسترسي به يک سِري از سايت هاي نظامي ايران شود. اما طبق اين توافق، آژانس فقط در حالتي مي تواند اين کار را انجام دهد که سوءظن معقولي براي اين کار وجود داشته باشد و تشخيص دهد که ايران در حال انجام دادن فعاليت هاي غير قانوني هسته اي در اين سايت ها است.
همچنين فدريکا موگريني، مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اين هفته در هشداري آشکار به واشنگتن گفت: اتحاديه اروپا با ٢٨ عضو از توافق ايران در برابر تلاش هاي احتمالي آمريکا براي طرح ادعاهاي ساختگي و داراي انگيزه سياسي مبني بر اين که ايران به اين توافق پايبند نيست، دفاع مي کند.
يک مقام آژانس نيز در گفتگو با خبرنگاران در باره رويکردي که آمريکا در پيش گرفته است گفت ما صرفاً براي اينکه پيامي سياسي ارسال کنيم، از مراکزي همچون پارچين بازرسي نخواهيم کرد. وي گفت اگر آن ها مصمم هستند که توافق را از بين ببرند اين کار را خواهند کرد ولي ما نمي خواهيم که چنين بهانه اي به دست آن بدهيم.
داليا داسه کايه، مدير انديشکده رند که مرکزي براي مطالعات سياسي درباره خاورميانه است و يک کارشناس مسايل مربوط به توافق هسته اي مي گويند ، متوسل شدن آمريکا به آژانس نشان مي دهد که ترامپ مي خواهد توافق هسته اي را کاملا فسخ کند.
خبرگزاري آريا در خصوص موضع دولت ترامپ در قبال ايران و برجام با کارشناسان به گفتگو پرداخته است.

اعمال فشار از طريق برجام راهبرد دولت ترامپ است
دکتر محسن جليلوند،استاد روابط بين الملل در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: ترامپ در دو گزارشي که به کنگره داده پايبندي ايران به برجام را تاييد کرده است.اين بار با توجه به سفر نيکي هيلي به وين و صحبت هايي که در ديدار با آمانو مطرح شد آمريکايي ها مي خواهند به حوزه اي وارد شوند که ايران را وادار به عکس العمل کنند و چون ترامپ درگير مسئله کره شمالي است فعلا در ارتباط با برجام مانور چنداني نمي دهند تا تکليف کره را مشخص کنند.آمريکايي ها ايران و کره شمالي را تهديد بزرگ مي دانند و به دنبال برخورد با آنها هستند و اين استراتژي است که آنها اوايل قرن 21 اعلام کردند. جرج بوش عراق، ايران و کره شمالي را محور شرارت اعلام کرد و در نظر دارند با اين کشورها به طور استراتژيک برخورد نمايند. با حمله به عراق نظام سياسي اين کشور را منحل کردند و معتقدند ايران را با استفاده از برجام مهار نمودند و اکنون به دنبال برخورد با کره شمالي هستند. آمريکايي ها با ايران برخورد استراتژيک دارند و با يکسري اعمال تحريم ها در زمان اوباما اقتصاد ايران را تضعيف کردند و ضعف اقتصادي ايران موجب شد با غرب مذاکره و به برجام دست پيدا کند البته نتوانستند توان فني هسته اي کشورمان را کاهش ندهند و آسيبي در اين حوزه متوجه کشورمان نشد.در توافقنامه برجام امتيازات متقابل رد و بدل شد و ترامپ معتقد است که به ايران امتيازات زيادي داده شد ودر نتيجه آن ايران قدرتمند شده است و اکنون تلاش مي کند ايران را در دو جهت تحت فشار قرار دهد. نخست از طريق برجام و حرکتي که نيکي هيلي کردو متعقدند ايران متن برجام را نقض نکرده اما روح برجام را نقض نموده است و دوم در حوزه غير برجامي ايران را تحت فشار قرار دهند و تحريم هاي اقتصادي را با استفاده از شوراي امنيت و يا آمريکا به بهانه افزايش توان موشکي، نقض حقوق بشر و حمايت از تروريسم احيا کنند. لذا اعمال فشار از طريق برجام و خاج از برجام راهبرد دولت ترامپ در قبال ايران است و در دو دور گذشته با اينکه ترامپ اختلافات زيادي با وزير امور خارجه و وزير دفاع داشت در نهايت تسليم نظرات آنها شد و برجام را تاييد کرد.

ترامپ پايبندي ايران به برجام را تاييد مي کند
حسن بهشتي پور،تحليلگرارشد مسائل بين الملل،در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: دولت ترامپ از ابتدا مخالف برجام بود و تلاش مي کند شرايطي را فراهم کند که ايران برجام را نقض کند و هزينه نقض برجام بر عهده ايران قرار گيرد و اين فرمولي مشخصي است که سناتور باب کروکر صراحتا آن را اعلام کرده است.امريکا در نظر دارد با فشار به آژانس اعلام کند که از سايت هاي نظامي ايران بازديد شود. با توجه به اينکه ايران اقدامي خلاف برجام انجام نداده و آژانس صرفا مراکزي را بازديد مي کند که فعاليت هسته اي در آن انجام مي شود و از آنجا که در مراکز نظامي ايران فعاليت هسته اي انجام نمي شود آژانس اسناد و شواهدي در دست ندارد تا با استناد به آنها بخواهد از سايت هاي نظامي ايران بازديد کند لذا آژانس صراحتا اعلام کرد مدرکي ندارد که ايران در سايت هاي نظامي خود فعاليت هسته اي انجام مي دهد و ايران هم اجازه بازديد از مراکز نظامي خود را نمي دهد.بسيار بعيد است در 15 اکتبر ترامپ بدون استناد به گزارش آژانس نقض برجام از سوي ايران را اعلام کند. اگر بر فرض چنين اقدامي نمايد در جامعه بين الملل و در ميان کشورهايي که بيشترين مراودات اقتصادي را با ايران دارند حمايت نخواهد شد و در داخل آمريکا هم با انتقاد شديد مواجه است و حزب دموکرات خواهان تجديدنظر در اين ارتباط است چون مي داند نقض برجام از سوي آمريکا هزينه گزافي را به مردم آمريکا تحميل مي کند. در داخل و خارج آمريکا سياست ترامپ در انزوا کامل است و تنها از طرف اسرائيل ولابي صهيونيستي حمايت مي شود.پيش بيني دشوار است که ترامپ چه خواهد کرد اما قراين حاکي از آن است همانطور که اعلام کرده بود برجام را پاره مي کند اما در دو گزارش قبلي پايبندي ايران را تاييد کرد در اکتبر نيز مجبور به تاييد برجام خواهد شد.

آمريکا بدنبال خروج از برجام نيست
دکتر عبدالرضا فرجي راد، استاد ژئوپوليتيک در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: وقتي آژانس پايبندي ايران به تعهدات برجام را تاييد مي کند، ساير اعضاي 1+5 هم بايد تاييد کنند. دولت ترامپ به دنبال بهانه است تا نشان دهد که ايران تعهدات خود را عملياتي نکرده است تا بتوانند از اين توافق خارج شوند که کار مشکلي است. آمريکايي ها در اين خصوص دو مشکل دارند؛ مشکل نخست آنها با اعضاي 1+5 است که موافق خروج از برجام نيستند و تاکنون محکم ايستاده اند و گزارش آژانس براي آنها ملاک است. مشکل ديگر اختلافاتي است که درون آمريکا وجود دارد. علي رغم آنکه که کنگره با ايران مخالف است اما موافق نيستند در رابطه با برجام يک راه مستقلي را در پيش بگيرند ضمن آنکه در کاخ سفيد هم همين شرايط حاکم است. پيش از اين در کاخ سفيد گروه هايي بودند که بشدت سياست ترامپ را دنبال مي کردند و اکنون از کاخ سفيد استعفا دادند و يا اخراج شدند و گروهي هم که در کاخ سفيد هستند بخشي با خروج يکجانبه آمريکا از برجام موافق نيستند. تصور نمي کنم آمريکايي ها در مدت کمتر از يک ماهي که به 15 اکتبر و گزارش کاخ سفيد به کنگره در ارتباط با تاييد توافقنامه برجام باقي مانده، بخواهند از برجام خارج شوند و مجبور هستند تعهدات ايران به برجام را تاييد کنند اما شرط و شروطي دارند و از هم اکنون آنها را مطرح مي کنند. کلام آخر آمريکايي ها اين است که با اعمال فشار بر ايران بازديد از مراکز نظامي کشورمان را در دستور کار دهند و در ادامه در نظر دارند با طرح اين موضوع با ديگر اعضاي 1+5 رايزني کنند. البته هنوز زمان آن نرسيده است که آمريکايي ها با بهانه مناسبي از برجام خارج شوند و تا زماني که تلاش نکنند با ديگران گفتگو کنند و مسئله بازديد از مراکز نظامي را به يک نحوي پيش ببرند و در ذهن اروپايي ها القا کنند تا در ميان آنها دودستگي ايجاد شود، اين روند ادامه دارد. آمريکايي ها ناچار هستند گزارش آژانس را تاييد کنند و در 3 ماه آينده با اعمال فشار بر روي متحدين خود و سپس روسيه و چين تغييراتي در برجام دهند و يا آنها را ترغيب کنند از مراکز نظامي ايران بازديد شود که البته طرف ايراني نخواهد پذيرفت و ايران تنها مواردي را قبول مي کند که در توافقنامه برجام ذکر شده است. هر چند که آژانس اعلام کرده قرار نيست از مراکز نظامي ايران بازديد کنيم و در موقع ضرورت مسئله را با طرف ايراني مطرح مي کنيم. آمريکايي ها دنبال خروج از برجام نيستند چون با خارج شدن از برجام نفعي نمي برند. آمريکايي ها اکنون به دنبال آن هستند که به بهانه برجام از مراکز نظامي ايران بازديد کنند که اين عملياتي نمي تواند باشد و ايران زير بار آن نمي رود. آمريکايي ها در اين يک ماه که بايد گزارش بدهند از برجام خارج نمي شوند اما تلاش مي کنند با اعمال فشار، ايران اشتباهاتي مرتکب شود و به بهانه آن اشتباهات طرف هاي ديگر برجام را قانع کنند، طرح آمريکايي ها را بپذيرند و به بهانه آزمايشات موشکي ايران، حضور خود را در سايت هاي نظامي کشورمان افزايش دهند و صرفا در مرحله فعلي اين مدنظرشان است و نمي خواهند از برجام خارج شوند.

ترامپ برجام را تاييد مي کند
جعفرقنادباشي،تحليلگر مسائل خاورميانه،در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: دولت ترامپ دو راه پيشرودارد.نخست اينکه گزارش آژانس را بپذيرد.اکنون دولتهاي اروپايي همسو با آژانس موضع گيري مي کنند و و برحفظ برجام تاکيد دارند و همراه با دولتهاي اروپايي دولتهاي ديگر هم خواستار حفظ برجام هستند. آمريکايي ها بايد با اين جريان بين المللي همراهي کنند يا اينکه بخواهند تک روي کنند که بسيار به زيان آمريکايي ها تمام مي شود. آمريکا مشکلات زيادي با جهان دارد و نمي تواند تکروي کند، ممکن است ترامپ و برخي مشاوران تندروي وي صحبت هايي کند اما انتخاب گزينه لغو برجام آمريکا را منزوي مي کند چون مسائل ديگري هم همراه آن اتفاق مي افتد. واقعيات بين المللي، مشکلات اقتصادي آمريکا و مشکلاتي که در خاورميانه با آن دست و پنجه نرم مي کند دولت ترامپ را به رغم تمام شعارها ناگزير مي کند برجام را حفظ کند مگر آنکه روش انتحار را انتخاب کند و بخواهد برجام را لغو کند که در اين صورت ممکن است موقعيت ضعيف ترامپ متزلزل تر مي شود و حتي ممکن است به کناره گيري وي ختم شود.با لغو برجام مشکلات اقتصادي و نظامي آمرکا با اروپايي ها پيچيده تر مي شود و نفع ترامپ در اين است که واقعيت هاي بين المللي را بپذيرد و با جريان برجام همسويي کند و آنچه را که صهيونيست ها به دنبال آن هستند را کنار بگذارد و گزارش آژانس را تاييد کند.

ترامپ براي بار سوم پايبندي ايران به برجام را تاييد مي کند
اميرعلي ابوالفتح، کارشناس مسائل آمريکا،در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: به نظر مي رسد همانطور که در دو تاريخ 90 روزه پيشين ترامپ علي رغم ميل باطني و مشاوره اي که به وي مي دادند از وزير امور خارجه خود خواست با نامه به کنگره پايبندي ايران به تعهدات برجام را مورد تاييد قرار دهد و اعلام کند آمريکا همچنان به برجام متعهد باقي مي ماند، در 15 اکتبر نيز ترامپ در گزارش خود به کنگره بار ديگر پايبندي ايران به برجام را تاييد نمايد. طي هفته هاي اخير دولت آمريکا موضعي را در پيش گرفت مبني بر اينکه اعلام کرد ايران امکان دسترسي به سايت هاي نظامي خود را فراهم کند که با واکنش مقامات ايران مواجه شد و در نهايت آژانس اعلام کرد که فعلا نيازي به بازرسي نيست و اگر کشوري چنين درخواستي دارد بايد اسناد و دلايل خود را براي مشکوک بودن به سايت هاي نظامي در اختيار آژانس قرار دهد و اگر آژانس قانع شد از ايران براي بازديد از سايت هاي نظامي درخواست مي کند. در سفر نيکي هيلي به وين و ديدار با آمانو سندي دال بر اينکه در سايت هاي نظامي ايران موارد مشکوکي ديده مي شود و چنين درخواستي را بخواهند مطرح کنند، ارائه نشده و به نظر مي رسد اين موضوع يک جنگ رواني عليه ايران بوده است. با توجه به اين وضعيت دست آمريکا باز نيست که بخواهد جامعه جهاني را قانع کند که ايران به تعهدات خود پايبند نيست. تعهدات ايران کاملا قابل محاسبه است يا تعداد سانتريفيوژها را مي شمارند يا مقدار ذخاير اورانيوم را و يا ميزان آب سنگين را وزن مي کنند و اينها مواردي نيست که آمريکايي ها بخواهند درباره آن ترديدي ايجاد کنند و در ماه اکتبر نيز براي بار سوم پايبندي ايران به برجام را اعلام خواهند کرد.
حفظ برجام در گرو اتحاد داخلي است
منصور مظفري، مدير مسئول روزنامه آفتاب يزد،در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: با توجه به پروژه ايران هراسي که آمريکايي ها در دنيا به راه انداختند، انتظاري نيست که آمريکا به برجام پايبند باشد. اين در حالي است که جمهوري اسلامي راه حل تمام اختلافات را جنگ و تشنج نمي داند و مذاکره، گفتگو و راه حل هاي ديپلماتيک را مي پسندد. بر همين اسا ايران وارد مذاکره با کشورهاي قدرتمند جهان و آمريکا شد و برجام محصول رايزني گروه 1+5 با ايران است. عجيب نيست آمريکا نخواهد به برجام پايبند باشد چون خصومت هاي آمريکا با ايران پس از انقلاب تاکنون ادامه داشته و ترس آنها الگو بودن ايران براي ساير کشورهايي است که آمريکا مي خواهد آنها را تحت مستعمره خود بگيرد. با لغو برجام آمريکا منزوي مي شود و ايران پايبندي خود را به برجام نشان داده و کشورهاي اروپايي و روسيه نيز به پايبندي ايران اذعان کرده و از برجام حمايت مي کنند؛ لذا نبايد نگران بود.
اين کارشناس سياسي ادامه داد: در گزارش سوم ترامپ به کنگره آمريکا در 15 اکتبر، آمريکايي ها به دنبال اعمال فشار بر ايران هستند و مي خواهند در تعاملي که ايران با کشورهاي اروپايي برقرار کرده مشکلاتي ايجاد نمايند اما در نهايت آنچه که مد نظر آمريکا است، حاصل نخواهد شد. ضمن اينکه ترامپ ديوانه اي است که سياستمدارهاي کهنه کار اين کشور به اين نکته پي بردند و مي دانند که اگر بخواهند سياست هاي جنون آميز ترامپ را تاييد کنند، موجب انزواي بيشتر آمريکا خواهند شد. آمريکايي ها شايد برجام را نقض کنند اما به آنچه که مدنظر شان است، دست پيدا نمي کنند.

اتحاد ايران و روسيه در برجام، راهبردي است
دکتر عباس اسدي،استاد روابط بين الملل در خصوص گزارش جديد آژانس در تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام و احتمال تغيير موضع دولت آمريکا درباره توافق هسته اي ايران، گفت: گزارش آژانس در ارتباط با پايبندي ايران به تعهدات برجام دو پهلو بود و به نوعي تاييد اظهارات نيکي هيلي است که اظهار داشت آژانس بايد از سايت هاي نظامي ايران بازديد کند. اگر چه در گزارش آژانس اعلام شد که ايران تخطي نکرده اما آمانو تلويحا صحبت هاي دولت آمريکا را مطرح کرد و گفت در صورت لزوم از سايت هاي نظامي ايران بايد بازديد کرد. رئيس جمهور فرانسه نيز اعلام کرده است در سال 2025 شرايطي ايجاد کنيم که موضوع بازديد از سايت هاي نظامي ايران را در متن برجام بگنجانيم؛ بنابراين نبايد تصور کنيم گزارش آژانس مثبت بوده است.
اين کارشناس روابط بين الملل در ادامه افزود: ترامپ به دنبال تحريک ايران است تا واکنش ايران موجب نقض برجام شود و دست آمريکا را براي بازگرداندن تحريمها باز کند البته ايران هم محتاطانه رفتار مي کند تا بهانه اي دست آمريکا ندهد. آمريکايي ها اعلام کرده اند هر اقدامي لازم است، انجام مي دهند تا ايران را ناقض برجام نشان دهند. ترامپ موضع قابل اتکايي ندارد و ضد و نقيض صحبت مي کند و يک فرد غير قابل پيش بيني است و داراي ثبات نيست که بتوان به آن اعتماد کرد. دولت آمريکا به دنبال آن است که در گزارش خود به کنگره در 15 اکتبر نظر منفي عليه ايران جمع کند تا اعلام نمايد که ايران تخطي کرده و حاضر نيست برجام را عملياتي کند. آمريکا با فشارهاي رسانه اي بر ايران راهبرد خود را پيش مي برد؛ اين در حالي است که آمريکا بسياري از تعهدات برجام را نقض کرده و گام هاي منفي عليه ايران برداشته است و در واقع با اقدامات خود روح و متن برجام از بين رفته، اما ايران تلاش مي کند بهانه دست آمريکا ندهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید