لباس‌های بُنجل با قیمت‌های آنچنانی!

    کد خبر :100582

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از افزایش ۶۷ درصدی کشفیات پوشاک خبر داده و بخش قابل توجهی از این کشفیات را مربوط به برندهای مختلف دانست.

علی‌اکبر پوراحمدنژاد، به ارائه توضیحاتی درباره پوشاک قاچاق و وضعیت فعالیت برندهای مختلف پرداخت و عنوان کرد: سال‌گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌درخواست ستاد مبارزه با قاچاق‌کالا، مصوبه‌ای برای ساماندهی برندها ابلاغ کرد چراکه گاه برندها نه‌تنها در مبارزه با واردات قاچاق همراهی نمی‌کنند، بلکه این بازار را جذاب‌تر هم می‌کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، وی با اشاره به برخی از تصمیم‌گیری های صورت گرفته در این زمینه گفت: در گام اول به حذف برچسب و نمادهای مربوط به نمایندگی‌های بدون مجوز برندهای مختلف پرداختیم و در این قالب، به‌طور مشخص مراکز خریدی که عمده آن‌ها در شمال تهران قرار داشتند، برای آغاز به‌کار مورد توجه قرار گرفتند.

فروش کت شلوار ۱۷۰ هزار تومانی به قیمت میلیونی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران افزود: شاید جالب باشد بدانید، در حال حاضر حدود ۱۵۰‌برند مختلف در تهران شناسایی شده‌اند که تا ماه‌گذشته از این تعداد ۳۵ تا ۳۶برند به پیگیری‌های لازم و قانونی پرداختند، اما از آن‌جا که در این مقوله تخلفی بالاتر از قاچاق صورت می‌گیرد، ما کالاهایی را که باعنوان برند در بازارها عرضه شده و دچار مشکل بودند ضبط کردیم؛ به‌عنوان مثال در یکی از این مراکز خرید شمال تهران، کت و شلواری که به قیمت دومیلیون تومان برای فروش گذاشته شده بود، در کارشناسی‌های صورت‌گرفته تنها ۱۷۰‌هزار تومان قیمت داشت.

پوراحمدنژاد همچنین اظهار کرد:همان‌طور که اشاره شد با وجود این شرایط ضروری است در حوزه برندها با جدیتی ویژه به‌فعالیت بپردازیم تا اگر یک فروشگاه و یک برند نمی‌تواند براساس قوانین ما فعالیت کند، در فاز اول تابلوی آن را جمع‌آوری کرده و در گام‌های بعدی آن را پلمب کنیم. کما این‌که مجبور شده‌ایم ۹واحد را در دوفاز پلمب کنیم. البته فازسوم شامل برخورد با کالاهای فروشگاه‌های برند می‌شود، که در این حوزه نیز اقداماتی را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد:باید توجه داشت عدد ۱۵۰ مربوط به برندها می‌شود و نه واحدهای فعال؛ چرا که تعداد فروشگاه‌ها قطعا بیش از این رقم خواهد بود، اما از میان برندهایی که در بازار ایران فعالیت دارند، بیش از ۳۰‌برند روند اخذ مجوز را طی می‌کنند و بیش از ۶۰‌مورد در مسیر دریافت کدرهگیری و ارائه مدارک و مستندات خود قرار دارند. طبق آن‌چه به ما گزارش شده، بخش عمده‌ای از آن‌ها با اقدامات سلبی، روند کار را شروع کرده و برخی هم که توان گرفتن مجوزهای مربوطه را نداشته‌اند، تغییر هویت داده یا حیطه‌کاری خود راعوض کرده‌اند.

برخورد با مانتوهای غیرمتعارف و شلوارهای پاره

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه درسال گذشته ۶۷‌درصد رشد کشفیات در حوزه پوشاک داشتیم، اظهار کرد: بخش قابل‌توجهی از این کالاها مربوط به برندهای مختلفی بود که در موارد متعدد، مصرف محصولات آن‌ها در کشور ما متعارف نیست؛ به‌عنوان مثال مانتوهای خاص یا شلوارهای پاره‌ای که مطابق با عرف ما نیستند حتی در خود اروپا هم شاید بخش قابل‌توجهی از جامعه از مصرف آن خودداری‌ کنند.

وی افزود: سال قبل ۴۳فروشگاه‌برند، مورد بررسی قرار گرفت و پس از ضبط کالای مشکل‌دار آن‌ها، متوجه شدیم ۱۷ فروشگاه کالای دسته‌دو را به‌نام جنس برند به فروش می‌رساندند. بر همین اساس در سال‌گذشته یک‌مرحله دستور امحای این کشفیات داده شد که در آن مرحله نیز آن‌چه به آتش کشیده شد، پوشاک دسته‌دو و تاناکورایی بود که در بازار به اسم جنس نو به فروش می‌رسید؛ البته وزارت بهداشت نیز قطعا عرضه چنین کالاهایی را تأیید نمی‌کند و عرضه برخی از این لباس‌ها در عرف و تجارت ما نیز قابل قبول نیست.

پوراحمدنژاد در عین حال عنوان کرد: به این ترتیب ما در یک نوبت حدود ۲۲ تن کالای قاچاق و البسه تاناکورا را آتش زدیم. حال اگر براساس وزن درنظر بگیریم که چه حجم از پوشاک به این شکل کشف شده است، قطعا رقمی قابل‌توجه به‌دست خواهد آمد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران همچنین عنوان کرد: از سال ۱۳۹۵ کشفیات ما چه از نظر تعداد پرونده و چه از نظر اقلام و میزان آن‌ها همواره سیری رو به رشد داشته‌است و تعداد تیم‌ها و مراقبت‌های خود را افزایش داده‌ایم. بر همین اساس در این مدت شاهد کاهش آمار کشفیات پوشاک بوده‌ایم و این موضوع گویای آن است که فضای کشور برای واردات این کالاها ناامن شده است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید