رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی مطرح کرد:

تعطیلی ۱۴ تالار پذیرایی/هشدار نسبت به استفاده از تالارهای خارج شهر

    کد خبر :100322

رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی از تعطیلی ۱۴ واحد این صنف در سه ماه اخیر خبر داده و به شهروندان نسبت به برخی تبعات استفاده از تالارهای خارج شهر هشدار داد.

خسرو ابراهیمی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگرچه این روزها مناسبت‌های متعددی وجود دارد و در آستانه ماه محرم هستیم و باید حجم عروسی‌ها افزایش داشته باشد اما امسال در مقایسه با سال گذشته تعداد مراسم‌های ازدواج به مراتب کمتر شده و اگر به ترتیب سال‌های قبل را در نظر بگیریم، هر سال بخشی از این رونق کاسته شده است.

وی در عین حال عنوان کرد: البته می‌توان برای این موضوع دلایل متعددی را نیز در نظر گرفت. به عنوان مثال شهریورماه هر سال زمانی مناسب برای مسافرت‌های خانوادگی بوده و اقبال مردم در این ماه بیشتر به سمت مسافرت بوده است.

رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی با اشاره به همزمانی ایام حج با آخرین ماه تابستان، یادآور شد: این موضوع نیز باعث شده است که در بسیاری موارد برگزاری این مراسم‌ها به بعد از محرم و صفر موکول شود.

ابراهیمی‌نیا در ادامه با تاکید بر اینکه تمام عوامل اشاره شده می توانند در کسادی بازار تالارها در تابستان امسال نقش داشته باشند، اصلی ترین عامل این رکود را فعالیت واحدهای غیر مجاز در اطراف شهر دانست و گفت: اکنون نوعی هژمونی فرهنگی از طریق رسانه‌های مجازی به بخش قابل توجهی از جوانان منتقل شده است و تبلیغات دروغینی که در این زمینه منتشر شده موجب شده است که اقبال مردم به برگزاری مراسم عروسی در محدوده خارج از شهرها افزایش پیدا کند.

باغهای اطراف شهر و کلاهبرداری‌هایی که صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: بر این اساس در مسیرهایی مانند جاده اسلامشهر، شهریار، کرج و لواسانات باغ‌هایی هستند که مبادرت به برگزاری مجالس می‌کنند. نکته جالب هم آنکه در بسیاری از موارد عقد قرارداد با این باغ‌ها موجب می‌شود که مردم با کلاهبرداری، مسمومیت غذایی یا مشکلاتی از این دست مواجه شوند.

رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی همچنین عنوان کرد: در موارد متعدد شکایاتی در این زمینه مطرح شده که در این موارد به چند دلیل ما قادر به پیگیری شکایات نخواهیم بود چرا که به طور غالب محل فعالیت این مجموعه‌ها در خارج از شهر تهران بوده و به حیطه استحفاظی ما ارتباطی پیدا نمی‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر لازم است برای رسیدگی به این موارد پیگیری قضایی انجام شود اما در بسیاری موارد دفترهایی که به عقد قرارداد پرداخته‌اند اجاره‌ای بوده و تنها با نشان دادن چند فیلم و عکس مردم را به برگزاری مراسم در این محل‌ها تشویق کرده و پس از مدتی جابجا می‌شوند که بدین ترتیب امکان دسترسی به آنها و طرح شکایت وجود ندارد.

۳۵ تا ۴۰ درصد ظرفیت تالارها خالی مانده است

ابراهیمی‌نیا همچنین بیان کرد: بر اثر مجموع این شرایط اکنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد ظرفیت تالارهای پذیرایی در ایامی که انتظار می رود این صنف از رکود خارج شود، خالی مانده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این رقم مربوط به زمانی است که طبق انتظارات ما زمان اوج برگزاری مراسم بود. اکنون در سطح تهران تالارهای ما خالی است و حتی گاه همکاران ما برای اینکه در سالن آنها مراسمی برگزار باشد، ازدواج دانشجویی یا دسته‌جمعی را برگزار می‌کنند.

رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی در پاسخ به این سئوال که وضعیت باغ‌ها و تالارهایی که در حاشیه شهر قرار دارند، از چه قرار است، گفت: ما به عنوان واحدهای صنفی جوازدار خود را با بخشی قیاس می‌کنیم که دارای هویت باشند. محل دارای هویت جایی است که پروانه کسب داشته باشد. بر همین اساس اصلا به چنین قیاس‌هایی ورود نمی‌کنیم و این نوع تالارها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

یک شب عروسی چند؟

وی در ارتباط با هزینه هایی که برای برگزاری یک شب عروسی باید پرداخت شود، نیز توضیح داد: به طور معمول نرخ‌های ما از نفری ۲۰ هزار تومان شروع شده و در تالارهای آنچنانی شمال شهر ممکن است به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان هم برسد اما در حالت عادی برای برگزاری یک مراسم معمولی حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان برای هر مهمان هزینه می شود که اگر تعداد میهمانان یک مراسم هم ۱۰۰ نفر باشد، این رقم حدود ۳ میلیون تومان تمام خواهد شد و در مجموع به ۵ میلیون تومان هم نمی‌رسد. البته این هزینه‌ها مربوط به منویی است که در آن حدود چهار نوع غذا و انواع دسر دیده شده است چرا که اگر افراد بخواهند یک مدل غذا سفارش دهند، هزینه آن به طور تقریبی نفری ۱۵۰۰۰ تومان خواهد بود.

وی درباره میزان تغییر این قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: در مقایسه با سال قبل با وجود آنکه تورم در تمام حوزه‌ها وجود داشته قیمت‌های ما نه تنها بالا نرفته بلکه برای فرار از وضعیت رکود بازار حتی ممکن است پایین تر هم آمده باشد چرا که ما متاعی نداریم که اگر امروز نفروختیم بخواهیم فردا بفروشیم. یک تالار اگر یک روز را از دست دهد دیگر برای آن راه جبرانی نخواهد بود بر همین اساس تنها همکاران ما تلاش می‌کنند که حتی با قیمت‌های پایین‌تر برنامه‌ هفتگی خود را پر کنند.

شهرداری و تالارهایی که قارچ‌گونه می‌رویند

ابراهیمی‌نیا در پاسخ به این پرسش که با این شرایط چه تعداد از واحدهای این صنف به سمت تعطیلی رفته‌اند، عنوان کرد: در سال‌های قبل شهرداری بدون هیچ ضابطه‌ای تا توانسته مجتمع تجاری ایجاد کرده و بخشی از این مجتمع‌ها را نیز به سالن‌های پذیرایی اختصاص داده است. بر همین اساس اگر عده‌ای از همکاران ما هم واحد خود را تعطیل کرده باشند، این تالارها جایگزین آنها شده است اما در مجموع طی سه ماه گذشته ۱۴ تالار به ما اعلام تعطیلی کرده‌اند که این رقم را نمی‌توان عدد کوچکی دانست چرا که یک تالار پذیرایی شامل فضایی به وسعت ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر و هزینه‌های میلیاردی می‌شود که در صورت تعطیلی آن تعداد زیادی کارگر بیکار می‌شوند.

وی در عین حال گفت: طی چهار سال گذشته شاید بتوان گفت که تعداد عروسی‌هایی که برگزار می‌شود حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر چهار سال پیش یک واحد پرفروش ما در هفت ماه سال مشغول کار بود. یعنی به عنوان مثال حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ مراسم داشتند اما امروز پرکارترین واحد صنفی ما حدود ۱۲۰ تا ۱۳۵ مراسم در طول سال دارد به عبارت دیگر در مجموع سال تنها ۴ ماه این واحدها پر می‌شود. این در حالی است که تالارهای پذیرایی هزینه‌ای به مراتب‌ کمتر از باغ‌های اطراف شهر دریافت می‌کنند و ممکن است هزینه ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی هر نفر در این تالارها در باغ‌های اطراف شهر نفری ۲۰۰ هزار تومان دریافت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید